Lekova a drogova zavislost
Vlastimil
Dobry den,
mam bratra, ktery je dleho slov kvartalni uzivatel drog. Jde o kokain, snad i jine deogy a sem tam leky na bolest jako Tramal. V soucasne dobe, ma psychicky narocnejsi obdobi, kdy musel nechat uspat sveho rodinneho mazlicka a obavam se, ze se mu zavislost jeste vice prohloubi. Chtela jsem se zeptat, zda je v jeho pripade na miste ustavni lecba? Nebo ambulantni? Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Vlastimile, nejspíš omylem jste dotaz do poradny zaslat dvakrát. Pro jistotu kopíruji odpověď i sem:
Zdravím vás, Vlastmile,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Rozumím tomu, že máte o svého bratra strach. Víte, že užívá drogy a léky, a uvědomujete si, že v současné situaci, kdy musel uspat domácího mazlíčka, by se do závislosti mohl propadnout ještě hlouběji. Na bratrovi vám evidentně záleží, vnímáte, jak na tom je, situaci nepřehlížíte. A to je moc dobře.
Přesto na základě tak malého a nejistého množství informací o bratrovi, o tom co, jak, v jakém množstí a jak často užívá, vám nedokážu říct, jaký typ léčby je pro vašeho bratra vhodný. Mimoto je důležitým předpokladem pro úspěšnou léčbu její dobrovolnost. Často je to tak, že člověka ke vstupu do léčby donutí nějaké okolnosti, nicméně bez bratrovi spolupráce nebude mít léčba nejspíš valný účinek. Ideální by tedy bylo, pokud by si nějaký problém bratr přiznal, objednat ho do adiktologické ambulance, kde by s odborníkem svou situaci probral, zmapoval svoje možnosti a společně pak s adiktologem vybrali vhodný typ léčby (říká se tomu matching).
Vidět, jak bratr užívá a nemoci mu pomoct, bývá náročné. Proto bych ráda nabídla podporu a pomoc i vám. V Praze bych vás odkázala na Poradnu pro rodinu, kam se mohou diskrétně a bezplatně obracet blízcí uživatelů drog. Nejen že tam mají místo, kde mohou bez souzení a rychlých a zjednodušujících rad o celé situaci podrobněji mluvit, ale také se jim uleví, zorientují se v možnostech léčby, ale i svých. Co vy na to? Pokud nejste z Prahy a Poradna pro rodinu je pro vás nedostupná, můžete hledat kontakty na www.drogy-info.cz, obracet se můžete na kontaktní centra nebo adiktologické ambulance, které najdete v každém větším městě. Stačí zavolat a objednat se.
S přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.