Hulení s pivem
Hédonista
Ahoj,
v důsledku nějakých dětských traumat mám problém se závislostmi. Tam je potřeba řešit důsledek. Ale aktuálně začínám řešit svůj problém s pivem a marihuanou. Asi před osmi lety jsem pil každý večer. Nejdříve dvě piva, pak více, později skotskou a i víno, vodku, apod. Za večer i přes půl lahve tvrdého alkoholu, nebo litr vína. Po pár letech jsem přestal. Abstinoval jsem několik let. Mám zkušenosti i s marihuanou.
Poslední asi dva roky kouřím trávu. To se rozšířilo také na užívání každý večer. Nejdříve skleněnka za večer. Později jsem kouřil i několikrát za víkend a večer si k tomu dal pár piv. Dá se říci, že jsem přišel z práce a buď hned nebo třeba za dvě hodinky jsem si dal první pivo, nebo skleněnku. Popíjel jsem až 5 piv denně, kouřil trávu a scroloval twitter. Chodil jsem spát třeba i v osm večer, protože jsem byl už dost mimo, spokojený a také abych byl ráno více čilý. Tohle všechno bylo spojeno s řešením ruské války na Ukrajině. Což mě trápí. Někdy jsem byl zhulený celý víkend. Časem jsem moc nemohl dělat sofistikované úkoly, protože jsem byl pořád zhulený. Časem jsem přestával mít rauš ze skleněnky a třech piv, tak jsem více hulil a přidal i nějaké pivo.
Chtěl jsem přestat a měsíce to odkládal. Začalo mě to psychicky trápit. Ke konci byly stavy po trávě nepříjemné, trochu paranoia a už mi to vůbec tolik nedávalo. A časem jsem byl méně emočně stabilní. Řekl bych, že v mém případě je důležité, že jsem si zvyknul na kombinaci stavu po trávě a s opilostí.
Nyní nekouřím trávu asi 10 dnů, jednou jsem to porušil v polovině této doby a bylo to nepříjemné. Moje psychika to už zřejmě odmítá. První dny bez trávy jsem řešil pár pivy večer. Teď nepiju alkohol 24 hodin. Včera byl první střízlivý večer. Zašel jsem do sauny, to nebylo příjemné jako obvykle - neklid. V noci lehké pocení a divné sny. Buzení. Žádná hrůza. Ty sny jsou při vysazení marihuany asi běžné. Cítím neustálý lehký neklid a lehkou roztržitost. Takovou malinkou bolest hlavy, možná tak na 15%.
Mám zkušenosti s MDMA, asi 6x za život na akcích. S kokainem, toho jsem vyfetoval za život celkem tak 7g. Nejvíce možná gram v kuse za víkend. Půl gramu za noc asi běžně. To je pro mě opravdu exkluzivní stav. Nicméně samozřejmě velmi rychle odeznívá a druhý den/dny je dost nepříjemný. Tam u mě nastala závislost asi po druhé zkušenosti. Nicméně nemám v plánu s kokainem pokračovat, nemám v tom kontrolu. Zmiňuji jen v kontextu mé náchylnosti. Není pro mě stejně jednoduché si ho obstarat.
Budu muset řešit důsledek svého problému nějakou terapií. Nicméně nehodlám se nikde na čas hospitalizovat. Zřejmě si najdu psychologa a pravidelně navštěvovat nějaká sezení. Ale píši Vám, abych Vás poprosil o radu, jaké např. vitamíny, léky, doplňky stravy a jiné věci by mi mohli pomoci při zmírnění ne úplně příjemných stavů. Moje hulení a pití piva trvalo v kuse cca 1,5 roku.
Díky!

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Hédonisto,
a díky moc za dotaz i široký záběr, v jakém jste situaci popsal. Předně vám chci teď gratulovat k rozhodnutí se svojí situací něco dělat - GRATULUJU! Máte můj velký obdiv - píšete, co všechno máte za sebou, jen okrajově jste zmínil zásadní věc - svoje vlastní trautmata, o kterých víte, že s tím vším mají co dočinění a možná uvažujete v souvislosti s terapií jim v budoucnosti čelit! To chce velkou odvahu! Přijde mi skvělé, že jste k takovému momentu dospěl a ráda bych vás podpořila v tom, abyste to k návštěvě psychologa, psychoterapeuta nebo třeba i adiktologické ambulance dotáhl. Doufám, že najdete někoho rychle, případně budete trpělivý - služby jsou velmi vytížené a není vždy snadné někoho hned najít. Takže držím palce! Nevzdávejte se, stojí to za to!
A pokud jde o vaše otázky čím a jak si v tuhle chvíli pomoct ... není to nic složitého, ani těch rad není moc, v zásadě jde o nějaký režim, plánování, spánkovou hygienu. Skvělé je nebýt sám - mít kolem sebe někoho nebo několik lidí, se kterými můžete mluvit, mít podporu, vyhýbat se teď místům, lidem a aktivitám, které máte s hulením a pitím spojené (samosebou v rámci možností, pomáhá s tím často i ten režim a plány klasicky na ten čas, který máte spojený s hulením a pitím). Pomáhá taky doma prostě nic nemít - žádné zásoby, zbytky, prostě se všeho zbavit.
Na zklidnění večer, pomoc s usnutím - pití meduňky, případně bylinné čaje na zlepšení spánku, melatonin. Pozor na návykové tablety, vyhýbat se energydrinkům. Pohyb venku a únava je lepší. Počítat s tím, že to bude nějakou dobu složitější, sny mohou být živější, někdy i velmi divoké, občas i noční můry, sny o pití a hulení, špatné nálady, stavy možná i trochu podobné viroze?, nervozita, otrávenost, nechuť cokoli dělat, nebo třeba i jíst ... trpělivost, vydržet! Suplementy - Magne B6, piracetam. Jinak jen běžná pestrá strava, pitný režim. A přidáte-li terapii, je to nejspíš kompletní balíček. Ostatní věci jsou pak na vás - někdo začne běhat, někdo cvičit, někdo se učí Japonsky, čte, začne hrát na kytaru ... někdy je hledání nových koníčků trochu na sílu a trvá to. Dopřejte si čas, buďte trpělivý i se sebou, neházejte všechno za hlavu, pokud uklouznete!
Moc vám držím palce a budu ráda, když se ozvete, jak to jde.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.