Fent
Jakub
Dobrý den, mám dotaz ohledně užívání fentanylových náplastí nitrožilně. Občas je používám a několikrát jsem to zkusil i nitrožilně. Chtěl bych se zeptat, jak užití provést co nejbezpečněji…?
(Např. zda je nutné použít vitamín C.)
Popíšu vám přibližný postup užívání:
1. Umyji si ruce a předloktí.
2. Na čisté ploše si připravím všechny potřebné pomůcky (svíčku, sirky, vitamín C, kousek náplasti, varnou nádobku, vodu pro injekci, alkoholové ubrousky).
3. Do varné nádobky nasypu vitamín C, přidám vodu pro injekci a vložím kousek náplasti.
4. Roztok zahřívám přibližně 10 minut nad zapálenou svíčkou.
5. Poté natáhnu roztok do inzulínové stříkačky.
6. Vyhledám žílu a vydezinfikuji místo vpichu alkoholovým ubrouskem.
7. Napíchnu žílu a natáhnu trochu krve, abych se ujistil, že jsem v žíle.
8. Pomalu aplikuji roztok do žíly.
Zde je můj způsob užívání. Rád bych poprosil o zpětnou vazbu.
Předem dekuji za odpověď:)
S pozdravem,
Jakub

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den Jakube,
díky za dotaz.
Bohužel Vás zklamu, ale takové rady nedáváme. Bezpečná aplikace fentanylu získaného z náplasti neexistuje.
Fentanyl aplikovaný nitrožilně způsobuje rychlý nástup účinků a výrazně zvyšuje riziko předávkování, mimo to, náplasti obsahují i jiné látky (např. pojiva) , které do krevního oběhu určitě nepatří.
Navštivte nejbližší kontaktní centrum (https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=2&r=) kde Vám kolegové s touto problematikou rádi poradí.
Opakuji, nesnažte se "titrovat" fentanil z náplastí, v domácím prostředí je to víceméně nemožné a extrémně rizikové.
Pokud byste měl ještě nějaký dotaz, tak dejte vědět.
Markéta