Puberťák
Petr
Dobrý den,
asi je to jeden z mnoha podobných případů - syn mé přítelkyně, kterému je momentálně 16 let, je závislý na marihuaně. Základku vyšel s vyznamenáním, dostal se na výbornou střední školu, zjistil ale, že obor ho nebaí a školu ukončil a nedělá nic, jen se válí doma, hulí trávu a dělá problémy. Já s nimi nežiji, takže ho srovnat nemůžu a dokud se bude takto chovat, já s nimi žít nechci. Navíc jeho otec je ve vězení. Nejsme žádní sociální případi, já podnikám, přítelkyně má také dobře placenou práci. Mladý má všechno co chce, resp. vše normální co by chtěl by mu přítelkyě koupila. Má svůj pokoj, počítač, mobil, bydlí v hezkém novém bytě. Na co se ale chci zeptat je to, co se dá reálně s ním dělat, když ho už nic nezajímá, jen hulení a neustále své máme pouští nějaká debilní videa o drogách, je na ní hodně drzý.... Je nějaká možnost jak ho dostat na léčení ze závislosti na marihuaně ať ambulatně nebo nějak pobytově? Všechny naše domluvy, výhružky atd. jsou k ničemu a je jasné, že pokud je na tom závislý, sám nepřestane. Přeci musí existovat nějaká možnost, aby ho třeba i násilím někam odvezli, zavřeli. Ne ne? Děkuji moc za radu.

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den Petře,
situace, kterou popisujete je velmi složitá.
Nejen pro vás jako dospělé, ale i pro toho dospívajícího. Píšete, že mu materiálně nic neschází. To je určitě pravda a je to hodně důležité. Na druhou stranu se také zmiňujete o tom, že otec syna vaší přítelkyně je ve vězení. To může pro toho dospívajícího být hodně těžké. Je určitě škoda, že nechal školy a nic nedělá. V tom není dobré žít a určitě by měl mít nějaký plán.
Píšete, že ho nic kromě trávy nebaví a nezajímá - to je těžká situace. Bylo by dobré, aby vaše přítelkyně vyhledala pro sebe i pro něj odbornou pomoc. Ona by potřebovala terapeutickou pomoc pro sebe, někoho, kdo by jí pomohl nasměřovat se správně v tom, co teď dělat. Někoho násilím odvážet do léčebny nemusí být dobré řešení. Na druhou stranu není dobré nechat člověka úplně bez hranic a pravidel.
Promiňte, že vám nepíšu nic konkrétního, ale mám málo informací. Jediné, co teď pro vás mohu udělat je odkázat vás na zařízení, která vám pomoc zprostředkují. Níže posílám pražskou adresu. Pokud jste z jiného města napište mi odkud a já pro vás vhodné kontakty vyhledám.
Poradna pro rodinu, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
Pevná linka :+420 284 824 234
Mobil :+420 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Adiktologická ambulance pro mladistvé a dospělé, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
Mobil: +420 724 521 913
Email:klinika@sananim.cz
Přeji vám pevné nervy a aby vše dobře dopadlo
Za Drogovou poradnu, Marie Saudková