léky,marihuana a další vlivy
Tomáš
Dobrý den paní Skořepová,
opět píši podobný dotaz,snad to nevadí a snad s postupem léčby jich bude co nejméně. Předem opět strašně moc děkuji za pomoc,Vaše rady mi doslova zachraňují život. Jak jsem psal,začal jsem spolupracovat s psychologem,asi se u mě rozběhla nějaká forma OCD,ale není vždy po "ruce".
Nyní si opět nevím rady se situacemi,které se mi staly během jednoho dne a mám pak strach,že dohromady nějak ovlivňují můj mozek. Vím,že to jsou nejspíš jen mé obsese a fobie,ale vždy po Vašem uklidnění jsem schopný pokračovat dál.
Užívám léky (Citalec,Dogmatil,na spaní Neurol,popř.Stilnox) a opět jsem venku cítil,jak někdo kouří marihuanu (z toho mám úplnou hrůzu,ale už jste mi radila,že by to nemělo vadit). Do toho jsem pracoval na zahradě,kde jsem se udeřil do hlavy o větev (opět hned můj strach z otřesu mozku - i když žádné příznaky bezvědomí,nevolnosti atd.). Jen mi při smrkání teklo trochu krve z nosu.Při práci jsem stříhal túje a udělala se mi trochu vyrážka na rukou (opět hned můj strach,že jsou trochu jedovaté a mohlo se mi to i dostat při doteku do pusy). Do toho jsem doma pil vodu z kohoutku a zjisti,že je trochu rezavá (opět strach,i když jsem se dočetl,že je to při opravách běžné a oxidy železa nejsou nebezpečné). A ke všemu se mi ještě občas zamotá hlava nebo zatmí před očima,asi kvůli nízkému tlaku,když dělám rychlé pohyby. Takže za jeden den situace - léky,marihuana,úder do hlavy,krev z nosu,vyrážka a doteky z tújí,napití rezavé vody a zatočení hlavy.
Vím,že jednotlivě to jsou běžné věci,se kterými se setkává každý,ale tím že se mi vše stane během jednoho dne jde tedy opravdu jen o mé vtíravé myšlenky,kdy zkombinuji několik situací dohromady a mám strach,že to ovlivní nebo poškodí mozek? Mohu být v klidu?
Opravdu už mám strach cokoli dělat nebo vycházet z domova,aby mě podobné situace nepotkávali...
Děkuji moc za pomoc a rady a mějte se fajn...
Tomáš

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Tomáši,
díky za opětovné ozvání a sdílení Vašich obtíží. Hezky popisujete rozpor mezi emočním prožíváním a rozumovým vysvětlením. Je fajn, že jste schopen náhledu, i přestože převažuje prozatím emoční stránka v těchto situacích. Vysvětlení, které máte na jednotlivé situace, mi přijdou adekvátní a nejpravděpodobnější. Určitě můžete být klidný, že z těchto situací bude ovlivněn nebo poškozen mozek.
Napadá mě, zda si můžete říci o intenzivnější podporu a práci s těmito úzkostně laděnými myšlenkami? Využití různých technik kognitivně behaviorální terapie či relaxační techniky. Domluvit se s psychologem na formě podpory v mezidobí, zda nabízí možnost např. telefonické konzultace. Případně je jednou z možností intenzivnější forma léčby, buď ambulantní docházkou do stacionáře nebo i pobytovou léčbou. Můžete to probrat s psychologem nebo s psychiatrem? Případně je i jedna aplikace do telefonu https://nepanikar.eu/, které nabízí rychlou pomoc i např. s relaxačními technikami. Zkuste se na to nezávazně podívat, zda by Vás to oslovilo.
Věřím, že s porozuměním svých reakcí a následné schopnosti relaxace, Vám bude lépe.
HS