Kratom
Jana
Dobrý den, mám na Vás dotaz ohledně Mitragyna Javanica a Mitragina Hirsuta, jde mi o to, zda výše zmíněné způsobují stejnou závislost jako Kratom? Nemohu nikde dohledat potřebné informace.
Děkuji

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Jano,
asi jste omylem zaslala dotaz znovu. Zde pro jistotu kopíruji odpověď:
Bohužel aktuálně nejsou dostatečné odborné výzkumy o závislosti či škodlivosti na kratomu. V ambulancích se často setkáváme i s klienty, kteří si vytvořili závislost na kratomu a mají podobné odvykací stavy jako u opiátů. Doporučujeme s kratomem neexperimentovat a ideálně ho vůbec neužívat ani jeho alternativy. Mitragyna Hirsuta a Javanica patří do stejné rostlinné čeledi jako kratom a obsahují velmi podobné alkaloidy, tedy mají i podobné účinky jako kratom. Jejich účinky jsou dle dostupných informací nižší, ale nepředpokládám, že by nemohly způsobit závislost. Mitragyna Hirsuta a Javanic nejsou zatím zakázány legislativou, tak jako je kratom v některých zemích. V současné době také neexistuje zákonný rámec pro jeho uvádění na trh či kontrolu kvality.
Ideální by tedy bylo se vyhnout i těmto alternativám kratomu a zvážit jiné cesty podpory.
Stačí takto?
S pozdravem,
Nikol Spůrová