Léčba pomocí AD a dopomáhaní sí pervitinem
Civic
Dobrý den, je mi 29 let a již 8 let užívám antidepresiva (Venlafaxin) a myslím si, že dříve nejakým způsobem ''pomáhál'' ale již delší dobu jsem na sobě začal pozorovat vracející se depresivni stavy a to i přes lékařem zesílení dávky. Od této doby jsem začal užívat pervitin,, tzn. 4 roky a z toho cca 2 roky už na denní bázi. Samožrejmě jsem seznámen s veškerými riziky které mohou nastat. Nicméně i přes všechny tyto negativa, které pervitin přináší, je pro mne asi přijatelnější, než zažívat to co před ním.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Civicu,
a děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte. Ráda bych vás ujistila, že váš dotaz, kvůli tomu, že jste využil i skrytou poznámku a uvedl své příjmení, uveřejňujeme skrytě tak, aby byl přístupný pouze vám a pracovníkům poradny.
Jestli tomu dobře rozumím, tak jste se před 8 lety začal farmakologicky léčit v souvislosti s depresemi. Po 4 letech užívání léků jste začal s užíváním pervitinu, které se za ty roky stalo součástí vašeho denního režimu. A předpokládám, že na poradnu se obracíte právě z toho důvodu, že si na jednu stranu uvědomujete, že pervitin nejspíš není nejlepší a hlavně trvalé a skutečné řešení, na stranu druhou vnímáte i to, že je pro vás představa jeho vysazení velmi nepříjemná, třeba i proto, že by se celkem logicky nejspíš pojila z propadem do depresí.
Rozumím tomu, že se (hlavně na začátku) mohlo užívání pervitinu zdát jako přijatelný způsob, jak deprese zvládnout, zvednout si náladu, zintenzivnit prožívání, zvednout energii atd. To jsou klasické účinky pervitinu, které uživatele u užívání v počátcích drží.
Je možné, že medikace, kterou jste užíval 4 roky přestala mít v daném období i přes navýšení dávek kýžený efekt a představa obtížného hledání nové medikace, nebo docházení na terapie, se mohla zdát příliš složitá, zdlouhavá nebo nedosažitelná.
Užívání pervitinu přesto skutečně nevnímám jako dobré řešení a to z řady důvodů. Nemyslím teď jen na to, že jste vlastně součástí nelegálního obchodu s návykovými látkami, ale užíváte látku, jejíž složení vám nikdo nezaručí, jde o látku hepatotoxickou a neurotoxickou, hrozí vám tedy řada zdravotních rizik, která jsou řádově větší, než při kontrolovaném užívání medikace. Mimo jiné tu jde o riziko toxické psychózy, podle způsobu užívání poškození sliznic (ale i další rizika), velmi pravděpodobně vysazení způsobí tak nepříjemné propady nálad, že budete mít silný craving, je tu riziko, že se deprese ještě více prohloubí nebo jinak zkomplikují, je pravděpodobné, že budete potřebovat větší a větší dávky, poroste frekvence užívání, což s sebou nese větší finanční náklady, které se v určitém bodě stanou nezvladatelné, stejně jako následky takového užívání na váš mozek, játra atd.
Věřím v to, že je možné deprese zvládnout vhodnou léčbou - tím mám na mysli ne jen správnou medikaci (třeba i kombinaci léků, upravené dávkování), ale i terapii, a v závislosti na vývoji situace třeba i jiné formy podpory a pomoci, opakované revize léků atd. K tomu je ale potřeba mít odhodlání, otevřeně o tom, jak se cítíte mluvit, a být trpělivý - hledání vhodných léků nebo kombinace někdy trvá, je potřeba sem tam dávkování upravit, a terapie je zcela na místě ... i od ní však nemůžete čekat žádné rychlé řešení.
Je jasné, že pokud užíváte na denní bázy, nebude vysazení pervitinu jednoduché. S depresemi bude o to těžší. Určitě bych proto doporučila zvážit pro a proti a pokud se rozhodnete pro změnu, konzultujte svojí situaci s lékařem a vše naplánujte. Kromě svého psychiatra se můžete v Trutnově obrátit na RIAPS, tam můžete začít docházet i v době, kdy nebudete sám pořádně rozhodnutý. A právě s nimi můžete mluvit o všem, co vás kolem vaší situace napadá a trápí, a hledat postupné kroky, jak dál. Jejich služby jsou zdarma, stačí zavolat a objednat se.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.