Psychiatr a povinná mlčenlivost
Mao Mau
Dobrý den, již jsem psala dotaz ohledně mého zhořeného psychického zdraví způsobené halucinogenimi látkami. Chtěla bych s tím zajít za svým psychiatrem, ale obávám se jedné věci. Dřív když jsem užívala lsd a harihianu, byla jsem nezletilá a obávám se že kdybych se s tímto svěřila psychiatrovi, oznámil by vse na ospod protože moje máma má ve výchově ještě 2 nezletilé děti pod 15 let, obávám se toho že by to tedy mohl lékař oznámit na ospod s tím ze matka neměla vychovu pod kontrolou a mohli by zavést nějakou kontrolu děti. V té době kdy jsem užívala marihuanu a lsd jsem byla pod dohledem ospodu, ale o užívání drog nevěděli, ale nutno zmínit že psychiatr má o všem informace co se dělo. Ma v této situaci kdy jsem již plnoletá,psychiatr pravo oznámit ospodu že když jem byla nezletilá jsem užívala drogy, když mám ještě dva sourozence mladší 15ti let? Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuju za dotaz.
Samotné užívání drog u nás není trestné a nevztahuje se na něj oznamovací povinnost. Jinak by tomu bylo v případě, pokud byste drogy distribuovala.
Pokud jde o OSPOD, může na něj ohlásit kdokoli cokoli i z vlastní inciativy, třeba i jen v případě podezření - oznámení lze podat anonymně a může ho podat třeba i jen soused, který má pocit, že s dětmi není něco v pořádku a rodiče to neřeší.
Předpokládám, že pro psychiatra by nebylo vhodné obracet se na OSPOD už z toho důvodu, že by riskoval ztrátu vaší důvěry. Jinak by tomu mohlo být, pokud byste vy sama mluvila o tom, že sourozenci drogy aktuálně užívají nebo distribuují, jsou ohroženi a v nebezpečí, a máte o ně strach ... oznámit případné užívání svých sourozenců můžete na OSPOD i vy sama.
Snad alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.