Zkoušeli jste drogy?
XDanny
Zajímalo by mě, zda jste vy, pracovníci této on-line poradny, na vlastní kůži zkoušeli Extázi nebo Marihuanu? Dále by mě zajímalo, jak dlouhé odstupy mezi jednotlivými užitími extáze jsou dle vás minimálně nutné (počet dní), aby se co nejvíce eliminovala rizika, vyjmenováná v článku o extázi (psychóza, vliv neurotoxicity). Samozřejmostí je, když už člověk XTC užije, chemicky otestovaná tabletka (v rámci možností Pod. ruce), zachování častého pití, odpočinku a dobrého výchozího zdravotního stavu. Neodpovídejte, prosím, ve stylu - nejlepší je nebrat. Dejme tomu, že se mi pocit z XTC líbí, hodlám ji v budoucnu znovu brát, ale chci být rozumným a ukázněným uživatelem. Děkuji.

Odpověděl: Dana Holubová
To je hezké, že nás chcete usměrnit v odpovídání. Rozumím tomu, že chcete informace jak minimalizovat rizika, "nejlepší je nebrat" k nim ale taky patří. O několik dní zpátky najdete dotaz právě o potížích s extází a nejde ani o psychózu, ani o úbytek mozkové tkáně. Z něj myslím nejlíp pochopíte, že není možné stanovit bezpečné odstupy, protože psychická stránka věci je ještě mnohem individuálnější, než ta fyzická.
Pokud jde o ni, jmenujete dost důležitých věcí. Hodně pít znamená ale minerálky, protože minerály se ztrácejí ve velkém a samotná voda je nenahradí. Rizika závratně stoupají kombinováním látek a užíváním víc tablet za sebou. Oficiální kluby by měly být správně vybavené - tedy klimatizace, prodej jiných nápojů než Energy drinks, prostor, kam je možné odejít se zchladit a odpočinout si.
Ještě první část otázky, málem mi vypadla. To je soukromý dotaz, na každého zvlášť, pokud chce své soukromí zveřejňovat. Za mne by mě zajímalo, jak je pro Vás tahle informace důležitá a co znamená. Jinak v zařízeních zabývajících se závislostmi pracují i bývalí uživatelé drog, "exuseři", po delší době abstinence a se vzděláním v příslušných oborech. Samotné užití nebo užívání drogy není možné považovat za kvalifikaci k poradenství.