kouření -odvykání
dobrý den, jmenuji se lucie a je mi 23 let. Můj dotaz sem možná nepatří, ale přesto to zkusím. V 17-ti letech jsem začala kouřit. V posledních 3 letech jsem kouřila 20 cigaret denně. V září loňského roku jsem ze dne na den s pomocí nikotinových náplastí kouřit přestala, to mi vydrželo 1/2 roku. Pak jsem si dala sem tam cigaretu. Nyní si již dám občas 2 cigarety i více denně (velmi nepravidelně). Myslím si, že mé tělo už nikotinu odvyklo. Přestože mi cigareta nechutná a znovu a opět si říkám, že kouřit vlastně nepotřebuji, mám pocit, že mi něco dává. I když vím, že je to blbost a mám málo vůle, existuje nějaká rada, jak vyhrát boj nad cigaretou. Máte nějaké zkušenosti s tím, jak na to? Předem díky za jakoukoliv odpověď Lucie

Odpověděl: Dana Holubová
Je pravda, že se závislostí na kouření cigaret nezabýváme, zabývá se jí poměrně málo zařízení. V Praze je to Poradna pro odvykání kouření při 1 lékařské fakultě UK. Tel: 900/ 53774 (pokud nejste z Prahy a uvedete například okres, můžeme se pokusit zjistit podobný kontakt v místě Vašeho bydliště, případně by molo kontakt znát nejbližší K-centrum, která najdete v Kontaktech).Jedna z věcí, kterou nabízejí jsou právě nikotinové náplasti a žvýkačky. Jen menšina lidí je ale závislá vyloženě na nikotinu a Vy sama píšete, že to v tuto chvíli problém asi není.
Uvádí se, že právě cigarety vyvolávají docela silnou psychickou závislost, se kterou by měly podobné poradny také pracovat. Někdy je to jediný způsob krátké relaxace, ukradení "chvilky pro sebe", krátký psychický výlet z práce nebo odměna ?, kterou člověk umí "používat". Kouření Vás zaměstná - vlastně něco děláte, ale můžete být myšlenkami jinde. "Ztratíte" tím jen několik minut (krátké přestávky, ve kterých se nedá vlastně nic jiného dělat - přečíst článek, uvařit si čaj, zaběhnout ven se provětrat .., kouření podporují) a je to stále ještě celkem tolerovaný způsob úniku.
Přeju Vám hodně úspěchů ve Vašem snažení a dost vynalézavosti ve vymýšlení zdravějších příjemnůstek.