adenylat cyklazy
Hrozinka
Studuji socialni prace a tematem drogove zavislosti jsem se zabyvala ve sve bakalarske a nyni i magisterske praci. Mela bych tento dotaz: co to je adenylat cyklazy a jak v mozku funguje, s jakymi ucinky? V odobrne publikaci jsem se docetla,ze jeste ctyri roky po zahajeni abstinence u zavislych na alkoholu ma tento enzym abnormalni aktivitu,ale jiz tam nikde nebylo nic blizsiho.Jelikoz nejsem chemik, obracim se na vas.preji hezky den a predem dekuji za odpoved. HROZINKA

Odpověděl: Dana Holubová
Adenylát cykláza je enzym, nebo spíš skupina enzymů, které mění molekulu Adenosintrifosfátu (ATP) na cyklický Adenosinmonofosfát (cAMP). Fungují jako velmi častý způsob přenosu informace přes buněčnou membránu: Vně buňky se naváže na receptor (protein procházející celou membránou) molekula/y, pro kterou je receptor určený (jeho agonista), to jej aktivuje a jeho část uvnitř buňky - adenylát cyklázu - uvede v činnost. Vytvořený cAMP pak funguje jako "druhý posel" uvnitř buňky a spouští nejrůznější děje - v nervových buňkách často reguluje uvolnění neurotransmiteru (přenašeče) ze zásobních váčků do synaptické štěrbiny - tedy přenos vzruchu. Víc o tom najdete v učebnicích lékařské biochemie, doporučuju: Biochemie v obrazech a schematech nebo Harper: Biochemie - medical lange book. Jsou dostupné určitě ve studovnách lékařských fakult (v Praze např. ul Kateřinaská v budově děkanátu). Více o účincích najdete ve Farmakologii (např. skripta farmakol. CNS - Hynie).