Dýchání
FYYKUS
Dobrý den. Měl bych zde možná poněkud netradiční dotaz, přesto by mě to velmi zajímalo. Jedná se o holotropní dýchání. Kamarádi provádějí "holotropní dýchání", ale já si myslím, že je to spíš něco jiného. Chvilku v sedě dýchají a poté je jeden z kolegů ze zadu chytne pod pažema a prudce je zdvyhne, načež upadají do bezvědomí s tím, že prý zažívají různé vize, celé to má však trvání pouze několik minut. O co se tedy jedná, jde snad pouze o bezvědomí? Jaké to má rizika? Holotropní dýchání jinak trvá několik hodin jak píše Grof, nebo ne? Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď. Posílám vám komentář, který mi k vašemu dotazu zaslal kolega MUDr. Stanislav Kudrle (AT oddělení PK FN Plzeň), který se holotropním dýcháním zabývá a využívá ho v rámci léčby závislosti: Výše popsaná technika je mi známa, dělali jsme to ve škole někdy ve 3. třídě, tedy dávno předtím, než Grof "objevil" holotropní dýchání. Navozuje se stav hyperoxemie - tedy vyšší hladiny kyslíku v krvi a zároveň se zadržením dechu a stlačením následná hyperkapnie, tedy i zvýšená hladina kysličníku uhličitého v krvi. Tento stav má zá následek různě iluzivní vnímámí a chvilkové obluzení. Rozhodně nejde o holotropní dýchání. Nebezpečí může být jednak ve snadné možnosti úrazu z pádu, jednak dochází i ke zvýšení TK v cévách vedoucích k lebce, tedy i k mozku. Není vyloučené i riziko takového poškození centrálního nervového systému, i když u mladých lidí asi jen výjimečně. Takže doufám, že vám to takhle stačí, kdyžtak znovu pište.