co delat?
lulu
Dobry den mam na vas prosbu.Mam bratrance ktery je drogove zavisly a je nezletily.V zari mu bude 18.Pribeh jeho je slozity,dle meho nazoru uz vse zacalo kdyz se na prvnim stupni zakladky o nej zacali pretahovat rozvedeni rodice v tu chvili ho chtel vzit otec jeho mame,ktera ho po rozvodu mela v peci.Na druhou stranu si uz udelal dite s jinou,ale meho bratrance dostal do pece.Presto ze na nej nemel vubec cas.Jediny cim si ho jak otec tak mama kupovali byly drahe darky,obleceni,penize...nikdy zadny rodinny vylety,meli asi pocit ze mu to vyhovuje,ale zaroven se zacal zhorsovat ve skole,az ho otec v 8.tride vratil soudne matce,se slovy kdyz si ho nevezme ona,da ho do pastaku.Od te doby je u matky.Ktera ho naprosto nezvladala,ani o to nemela zajem.A kluk zacal travou,snupani az ted je i u jehel.Ztoho zacaly prusery jako vyhazov ze skoly,kradeze,uteky z domova az samotni rodice ho dostali za vse k soudu ktery rozhodl o tom ze nastoupi do napravnyho diagnostickeho ustavu.Na zaklade teto info si zlomil ruku kterou mu musely operovat.....tim posunul nastup do ustavu.Ted se mi sverila jeho teta ze kluk uvazuje o tom,ze si zpusobi dalsi uraz aby se nastupu opet vyhnul.Jsem z toho vseho vyrizena o to vic ze mu nikdo z rodiny nepomuze.Jeho matka nevidi ze syn fetuje a ma problemy,ale to ze ji dela ostudu a rozkradl ji pul bytu a neustale se lituje proc zrovna ona musi byt takova chudinka.....a ja nevim co mam delat kdyz sama nemam jedinny skutecny dukaz protoze bydlim na druhe strane CR,takze bratrance vidim tak 3x do roka a ziju jen z info po telefonu me rodiny ktera s tim ocividne nehodla nic delat.Poradte mi prosim co by mel v teto situaci kluk delat,co je pro nej nejrozumnejsi reseni.predem dekuju za odpoved

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
je hezké, že Vám osud Vašeho bratrance není lhostejný, chápu Vaši starost a pocity bezmoci. Člověk s podobně prožitým dětstvím bývá mnohem ohroženější užíváním omamných látek a vzniku závislosti a dalším problémovým životem vůbec. Jakmile bude bratranec plnoletý (píšete, že mu tento rok bude 18 let), tak už nebude vůbec snadné ho bez jeho vlastní vůle umístit do zařízení, ve kterém by mohl podstoupit léčbu. Kromě toho - úspěšnost léčby proti vůli závislého však bývá zpravidla velice malá. Píšete, že z Vašeho pohledu vůli ke změně nemá ani Váš bratranec ani jeho nejbližší rodina. Drogy, vyhazov ze školy a páchání trestné činnosti, soudní řízení a vyhýbání se soudnímu rozhodnutí, to opravdu do budoucnosti nevěstí nic dobrého. Může se stát, že se rozjede kolotoč: Ústavy, drogy, vězení, chvíle venku, drogy, trestná činnost a dokola....Z tohoto kolotoče se jen velmi těžko vystupuje a mnoho lidí takhle stráví celý produktivní věk. Vy toho pro změnu situace Vašeho bratrance, respektive pro změnu fungování celé jeho rodiny, bez jejíhož zapojení se situace jen těžko může změnit k lepšímu, opravdu mnoho udělat nemůžete. Můžete se pokusit promluvit osobně s ním, s jeho nejbližšími, netuším ale, jaké vztahy mezi vámi panují a moc bych si od toho nesliboval, navíc píšete, že jste zdaleka. Myslím, že byste v tomto případě mohla získat maximálně pocit, že jste vyčerpala všechny možnosti, které situace dovolila, reálnější náhled na celou věc, možná s ještě větším pocitem bezmoci. Víc bych si sliboval od nejlépe od návštěvy poradny pro rodinné příslušníky a osoby blízké některého ze zařízení zabývajícího se závislostmi a problémy souvisejícími s užíváním nelegálních látek, kde Vám specialisté i anonymně, budete li chtít, poradí a navrhnou, jak nejlépe se v této situaci zachovat, popřípadě od rozhovoru se sociálním pracovníkem některé ze služeb ve Vašem okolí.
Kontakty na nejbližší zařízení můžete vyhledat například na Mapě pomoci:
http://www.drogy-info.cz
podle regionu, nebo typu zařízení, nebo podle oblastí na Drogovém serveru v Databázi kontaktů:
http://www.drogy.net/databaze-kontaktu
Napíšete li nám, ve kterém regionu, či ve kterém, či blízko kterého většího města žijete, rádi Vám vhodný kontakt pomůžeme vyhledat.
Budeme rádi, napíšete li nám, jestli Vám naše odpověď byla užitečná.
Hodně štěstí Vám přeji, Amrit Sen.