Jak nehulit?
Abstinující!
Dobrý den, s partnerem jsme 13 let dennodenně kouřili marihuanu a od loňského roku jsme se snažili přestat, ale na víc, než na pár dnů (3, 4 dny), se to nepodařilo. Nyní, od ledna, se nám celkem daří, porušili jsme abstinenci zatím pouze 3x, ale je to boj. Mohli byste mi prosím poradit, protože mě se bojovat daří více, co partnerovi říct, jak reagovat, když řekne, že má chuť a chce se zhulit, ať se mi to líbí nebo ne..Jako třeba dnes.? Je pro mě důležité, abychom vydrželi. Děkuji za odpověď. S pozdravem.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, velmi oceňuji Vaše rozhodnutí s užíváním marihuany přestat, ale obávám se, že situace bude vyžadovat komplexnější řešení. Po tolika letech dennodenního užívání marihuany jste si „vypěstovali“ psychickou závislost, kterou nebude snadné překonat, navíc pokud se jedná o partnery, kdy neúspěch jednoho velmi výrazně ohrožuje i druhého v páru. Překonat psychickou závislost znamená nejenom vyloučit ze života drogu, ale znamená to změnit celý dosavadní životní styl(zábava, relaxace, řešení problémů, reakce na stresové situace, drogoví přátelé apod.), který s užíváním marihuany, zvláště po tolika letech zákonitě souvisí. Bude třeba se naučit rozpoznávat tzv. „spouštěče“, neboli rizikové situace, které chutě na drogu vyvolávají a hledat způsob, jak se jim vyhnout či je účinně řešit. Píšete, že je pro Vás důležité abyste vydrželi. Jak je to s přítelem – je to pro něj také důležité? Je dostatečně motivovaný? Máte nějaký společný zájem na tom, abyste přestali? Není snadné po tak dlouhé době zvládnout abstinovat, navíc v páru, bez odborné pomoci. Proto si myslím, že v tuto chvíli by bylo nejlépe společně navštívit odborné zařízení pro uživatele drog (kontaktní centrum) a domluvit se na ambulantní léčbě – šanci na úspěšné zvládnutí problému tím mnohonásobně zvýšíte. Případně zařízení navštivte sama a poraďte se o tom, jak přítele ke spolupráci motivovat – protože Vaše vzájemná spolupráce a společný postup v rámci předem dohodnutých pravidel budou velmi důležité. Pokud budete mít zájem o kontakty na vhodná zařízení, napište, kde bydlíte a já Vám je vyhledám. Přeji Vám oběma vytrvalost a sílu k tomu, abyste dosáhli kýženého cíle. Mějte se hezky.