Alkoholové excesy
Pepina
Dobrý den. Prosím o radu. Je mi skoro 30, vysokočkolačka, s dobrou prací, bez partnera. S nelegálními drogami nemám žádné zkušenosti, nechtěla jsem. Jsem z Moravy, kde se alkohol pije u řady příležitostí. Můj vztah k alkoholu je spíše odmítavý. Většinou na akcích nepiju vůbec (řídím), ale několikrát se stalo (v pubertě sem pila více, nyní počítám asi od 20 let - asi 4krát za rok), že jsem se na plese, oslavě, silvestru apod. opila tak (po poměrně malém množství alkoholu ve srovnání s druhými), že jsem mohla jen s obtížemi (nebo i nemohla) chodit, mluvit, vždy mám okno. Velmi mě to mrzí, poté mívám obrovské výčitky. Pak zase dlouho nepiju vůbec nic a když se zkusím napít, většinou to velmi špatně skončí. Roli možná hraje operovaná ledvina (jednu nemám) i vyšší genetická zátěž (teta byla alkoholička, děda byl agresivní alkoholik, otec je kvartální alkoholik). Nevím co dělat, zda je to již na péči psychiatra (a příp. na koho se lze obrátit - Zlínský kraj) nebo jak s tím bojovat. Děkuju Vám za odpověď, Pepina

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, pokud Váš dotaz dobře chápu, chtěla byste řešit problém s tím, že se i po malém množství alkoholu opijete a máte nepříjemné stavy. Působení alkoholu na člověka je velmi individuální záležitost a závisí na více faktorech - na tom, jak je organismus zvyklý ho přijímat, jaká je celková tělesná váha, alkohol také působí rozdílně na muže a ženy, na ženy účinkuje menší množství alkoholu – a to i když uvážíme rozdílnou hmotnost - na jeden kilogram váhy stačí ženám menší množství alkoholu k dosažní téhož účinku. Roli hraje i to, zda popíjení alkoholu doprovází konzumace jídla a doplňování tekutin, což působení alkoholu zpomaluje. Je škoda, že jste neuvedla alespoň orientačně množství alkoholu, které vypijete, není úplně rozumné srovnávat se s ostatními, kteří alkohol možná konzumují mnohem častěji než Vy a mají prostě tím pádem vůči němu i vyšší toleranci. Vzhledem k Vaší rodinné zátěži (co se alkoholismu týká) bych považovala případnou nízkou odolnost vůči alkoholu spíše za výhodu – může to pro Vás být ochrana před jeho nadměrnou konzumací. Bojovat s tím můžete samozřejmě nejlépe tak, že alkohol nebudete konzumovat nebo alespoň v dávkách, které Vám nezpůsobují zmíněné obtíže. Takto přes internet lze těžko posoudit, zda Vaše obavy jsou na místě, proto bude nejlépe, pokud svůj problém podrobněji proberete s odborníkem v AT poradně – ve Zlíně působí AT ambulance (psychiatrie, psychoterapie, adiktologie), Osvoboditelů 91, Zlín, 760 01, telefon: 577 220 634, MUDr. Pavel Konečný, http://www.psychocentrumzlin.cz. AT ambulanci najdete také ve Vsetíně - AT ambulance, J. Sousedíka 1204, Vsetín, 755 01, telefon: 721 428 525, MUDr. Lenka Šebelová. Informace o alkoholu a jeho působení na organismus si můžete přečíst např. na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Legální látky – Alkohol nebo na adrese www.alkoholik.cz. Přeji hodně štěstí.