jak dostat alkoholika na léčení
anke
Dobrý den, můj otec se bezmála třicet let oddává alkoholu, po období mladických pijatyk se z něj stal piják domácí. Jeho alkoholické výlevy odjakživa provázely žárlivé scény vůči mé matce, výčitky, ale také úzkosti. To vše s přibývajícím věkem narůstá do obludných rozměrů, navíc se přidaly už velmi závažné zdravotní problémy - léčí se na vysoký tlak, v rodině mají problémy se srdcem. Vše vyvrcholilo v září po oslavě jeho šedesátin, kdy byl týden vkuse doslova "v lihu". Pak stačil jeden den abstinence a v noci ho musela odvézt záchranka - měl zřejmě nějaký alkoholický epileptický záchvat. Ovšem v nemocnici podepsal revers, tvářil se, že mu nic není a všechno to bylo "od zad". Nicméně se ho matce podařilo dokopat k náštěvě kamaráda - neurologa, který mu promluvil do duše, udělal řadu vyšetření, předepsal léky (neznám přesně název, ale používají se na léčbu maniodeprese a jako prevence epileptických stavů), poslal na rehabilitaci. Má silnou osteoporózu, vypadá to i na nějaké nálezy na mozku atd. Chvíli to vypadalo, že se otec pomalu začne dávat dohromady. Je to pár týdnů, co už do toho zase "spadnul". A vypadá, jakoby to "vzdal". Pije, dokonce si opilý sednul i za volant (což se nikdy předtím nestalo) - dle toho soudím, že už mu selhala i ta poslední "bezpečnostní záklopka". Co s ním? K psychiatrovi, co se specializuje na alkohol, se ho podařilo dostat jednou, tam se tvářil, že je naprosto v pohodě a přistoupil pouze na řízené pití (což samozřejmě nedodržuje), o doktorovi mluví jako o podvodníkovi - divím se, že ho ještě nenapadlo, že je to určitě nějaký matčin tajný milenec, se kterým je domluvená... Jak ho máme přinutit, aby se šel doopravdy léčit? Je to přitom velice vzdělaný a inteligentní člověk... Opravdu nevím, jak dál. Mamka už nad ním zlomila hůl a nechává ho být, už ztratila energii mu po stopadesáté pomáhat. Moc děkuji. Kdybyste měli kdyžtak třeba tip na dobrou pomoc na Ostravsku...

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, problém Vašeho otce s alkoholem trvá už dlouhou dobu, najít řešení nebude snadné. Jen těžko lze pomáhat otci, když není dostatečně motivovaný, nemá náhled na svou situaci a o pomoc ani nestojí. Myslím si, že v tuto chvíli má možná největší problém Vaše maminka a bylo by dobře, pokud by našla odhodlání a sílu jej řešit. Doporučuji jí (samozřejmě i Vám, nejlépe pak společně Vám dvěma) navštívit AT ambulanci a svou situaci s odborníkem probrat. Mají zde s podobnými případy jistě dost zkušeností a mohli by poradit, jak k otci přistupovat a jak ho k léčbě motivovat. V Ostravě jsem Vám našla tyto kontakty: Ambulantní program, Hornická poliklinika, Sokolská 81, Ostrava, 702 00, telefon: 597 454 315, MUDr. Marie Turková, http://www.horpol.cz. Psychiatrické oddělení při Fakultní nemocnici s Poliklinikou, AT ambulance, 17. listopadu 1790, Ostrava, 708 52, telefon: 597 373 209, Prim. MUDr. Jitka Svobodová, http://www.fnspo.cz. Psychiatrická a protialkoholní ambulance, Náměstí SNP, 4, Ostrava - Zábřeh, 700 30, telefon: 696 744 733. AT ambulance při městské nemocnici, Kounicova 8, Ostrava, 700 01, telefon: 596 618 916, MUDr. Pavel Havran, http://www.help-psych.cz. Informace o alkoholismu a o tom, jak přistupovat k alkoholikovi si můžete přečíst také na adrese www.alkoholik.cz. Přeji Vám i mamince hodně síly k řešení této nelehké situace.