drogy přes hranice
ondrej
Dobry den, vim, že tento dotaz příliš nesouvisí s drogovou prevencí nebo krizovou situací. Nicméně máte v této oblasti zkušenosti, tak mi třeba poradíte. Organizuji neziskový zájezd (pouze pro známé) do SRN. Protože je to zájezd na tamější párty, bojím se a předpokládám, že si s sebou účastníci povezou drogy. Kdo je odpovědný při případném zadržení některého účastníka při přejezdu hranic CR, případně, když strčí drogy mezi sedačky, či jinam. Děkuji Vám mnohokrát za případnou odpověd S pozdravem Ondrej

Odpověděl: Martin Konečný
Nejsem právník (info z doslechu od lidí, kteří byli na hranicích zadrženi a krátký pohled do trestního zákoníku a konzultace s probační pracovnicí), ale při zadržení na hranicích je odpovědný každý sám za sebe - tzn. pokud to najdou u někoho osobně, nebo v jeho věcech, tak je vinen on; pokud to najdou v autě, tak je vinen majitel vozu (řidič) v případě, že se nikdo jiný nepřizná. Podle množství a druhu látky jsou odstupňované sankce. Při např. THC pro osobní potřebu - jde o sankci formou pokuty a zabavení zboží (popř. zakáz vstupu do EU). Sazby jsou odlišné podle klasifikace: přestupek / trestný čin - rozhodujicí je, zda jde o organizovanou činnost, zda jde o lidi mladší 18 let, množství a druh látky, atd. Více se dozvíte v trestním zákoně § 187 "Nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů". Taky si nemyslím, že se jedná jen o tuto problematiku - víte, jak se např. zachovat v případě zdravotních potíží způsobených vámi užívanými drogami (LSD, MDMA), kam se popř. obrátit v zahraničí ?; jste si jistí, že jde vždy o látku, kterou chcete užít a ne o něco jiného (např. u Extáze), atd? A zvažte, zda je vůbec rozumné a nutné užít jakoukoli drogu - zvažte zdravotní riziko, riziko poškození vašeho psychického zdraví, atd.?! Přeji hezký výlet. MK