Doba abstinence
Tom
Dobrý den. Již nějaký čas abstinuji a zároveň nějaký čas nekouřím. Velice by mne zajímalo po jak dlouhé době abstinence se o event. alkoholikovi dá prohlásit, že již alkoholikem není a po jaké době se to dá říci u kuřáků.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Víte, s tímhle je to opravdu složité. Pokud byl někdo závislý na alkoholu, tak je to v podstatě tak, že se o něm nedá říct, že už alkoholik není... Pokud se dotyčný znovu napije, tak je nanejvýš pravděpodobné, že závislost v plné síle propukne znovu. Takže i když abstinuje, je vlastně "abstinující alkoholik". Pokud jde o to, po jaké době by se dalo říct, že je dotyčný mimo riziko, že do toho spadne znovu, tak na sto procent se to v zásadě nedá říct nikdy. Nekritičtější je první rok, po pěti letech už je velká pravděpodobnost, že se dotyčný k pití nevrátí. Podobné je to i s těmi cigaretami. Existuje řada lidí, kteří vydrželi dva roky nekouřit a přesto se k cigaretám po této době zase vrátili, protože se jim bez tabáku nepodařilo zvládnout nějakou rizikovou, zátěžovou situaci nebo období. Pokud už má člověk zkušenost se závislostí, musí být na sebe hodně dlouho opatrný a nikdy nelze s 100% jistotou říct, že se už nebude nějaká epizoda s pitím, kouřením nebo drogami opakovat. Jinak - k Vaší skryté poznámce. Samozřejmě gratuluji a považuji za velký úspěch. Nechtěla bych Vás předchozími řádky natolik vystrašit, že byste měl pocit, že to vlastně nemá cenu. Cenu to má, jen to znamená, že si na sebe člověk musí dávat pozor a nepřestat být ostražitý ani po delší době. Přeji hodně štěstí.