Otazka
Vážený pane Konečný, velmi mě překvapuje, že vy, kteří fungujete v oblasti protidrogové prevence nemáte ještě 24.12.2001 žádné informace o "nové extazi". Tato věc, byť jen povrchně, proběhla již i masmédii. Jinak bych vám doporučoval spojit se např. s NPDC, od nichž jsme základní informace obdrželi již před cca 20dny. Chcete-li fundovaně radit, bylo by dobré získávat aktivně nové informace. Jinak působí vaše odpověď na dotaz od:j, 20.12.2001 poněkud amatérsky až komicky. Přeji šťastný nový rok a hodně úspěchů v práci. Mgr. František Bártek šéfredaktor zpravodaje Stříbrný kruh

Odpověděl: Jakub Minařík
Nerad bych se zaplétal do úvah o tom, zda kolega, který odpovídal měl k vašemu dotazu asociovat zprávy které proběhly v médiích či nikoli. Trochu bych si s ním dovolil souhlasit, že otázka by mohla být položena konkrétněji.
Ohledně té kauzy. Mé informační zdroje říkají, že PMA se tady objevila jednorázově, někdy v únoru t.r. a cizinec, který se jí předávkoval jí zakoupil ne u nás, ale v Německu a dovezl si ji s sebou.
K látce samotné: PMA (parametoxyamfetamin) je látka s účinkem, který je podobný MDMA, ale nastupuje později a dík mechanismu účinku s sebou nese více nežádoucích účinků a rizik. Problém je v tom, že po užití látky nedojde k nástupu účinků v očekávaném čase a tak se uživatel domnívá, že si dal málo. Tak si přidá ještě jednu tabletu, nebo něco jiného. No, smrt bývá způsobena tuším přehřátím organismu a ději, které jsou s tím spojené.
Tabletu od extáze asi nerozeznáte. Pravděpodobně bude vypadat podobně. Dobrá rada asi zní: Buď nebrat extázi a pokud si ji dáte a účinek nenastupuje raděj riskovat, že zábava dnes nebude, než se předávkovat. :-))