MDMA+Zoloft
Filip
Dobry den. Potreboval bych pokudmozno presne zjistit nasledujici vec. Je mozne kombinovat XTC + antidepresivum Zoloft 50 (ucinna latka = sertralin)?? Pripadne jake mohou byt rizika a jak velka? Prosil bych konkretni odoved, ne jen odpoved typu "leky tohoto typu neni vhodne kombinovat s drogami" nebo tak neco. :-))) A co kombinace s pervitinem? Predem mockrat dekuju Filip

Odpověděl: Jakub Minařík
Tak s tou interakcí se to má asi tak:
MDMA (XTC) působí na metabolismus mozkového mediátoru serotoninu ve dvou fázích:
1. Vyplavení serotoninu z nervového zakončení do synaptické štěrbiny.
2. Deplece-nedostatek serotoninu v nervovém zakončení z přílišného vyplavení.
Zoloft (sertralin) je vysoce selektivní inhibitor reuptaku výše zmíněného serotoninu (reuptake-zpětné vychytávání ze synaptické štěrbiny zpět do nervového zakončení).
Sumasumárum může ten efekt v praxi vypadat asi tak:
Interakce v té první fázi může vyvolat serotoninergní krizi-život ohrožující syndrom, jehož popis najdete v učebnicích farmakologie (např: Psychofarmaka v klinické praxi, Švestka J. a kol., Grada, Praha 1995).
Ve druhé fázi by mohl naopak působit protektivně, napomoci překonání případného dojezdu. S tou výhradou, že zabránění návratu serotoninu zpět do synaptických zakončení by mohlo v určitých případech prohloubit jeho depleci a stav zhoršit.
Doporučení: Pokud berete Zoloft dlouhodobě, do XTC se nepouštějte, nemusel byste to přežít. Na dojezdy Zoloft také nemohu s čistým svědomím doporučit, není jisté, zda se stav jen neprohloubí.
Ohledně toho pervitinu bude interakce obdobná, ale spíše méně intensivní, neb pervitin přednostně působí na metabolismus jiných mediátorů.
Omlovám se za složitost odpovědi, ale váš dotaz také nebyl jednoduchý. Pokud byste neměl jasno v tom co znamená synapse, mediátor a tak, tak se ještě zeptejte, pokusím se vysvětlit, nebo se mrkněte do některé z učebnic fyziolologie, kapitola fyziologie vzrušivých tkání. :-)