těhotenství
Petra
Přítelkyně mého bratra se mi před pár dny svěřila, že víc než 2 roky brala pervitin (nikdy jehlou, ale šňupala denně) do doby... než před mesícem otěhotněla! Přestala šňupat hned jakmile se o tom dozvěděla - vím, že asi 14 dní pořád spala, takže zřejmě skutečně přestala. Dítě by moc chtěla, ale má hrozný strach o jeho zdraví. Tvrdí, že by se žádné drogy v tomto stavu nedotkla. Co byste jí v této situaci radili? Může si dítě nechat? A pokud si ho nechá, jakým rizikům tím své nenarozené dítě vystavuje? - Pro úplnost dodávám, že Jana není žádný asociál, a mě osobně svým přiznáním hrozně zaskočila a překvapila - pro mě to vždy byla velmi slušná dívka, která hodně pracovala (má dost náročné, ale atraktivní zaměstnání v reklamní agentuře - právě kvůli práci údajně s pervitinem začala). Zkrátka věřím, že změna životního stylu, kterou by jí mateřství přineslo, by znamenalo definitivní konec s tímto problémem, a že by se k tomu už nevrátila. Předem Vám děkuji za odpověď, Petra M.

Odpověděl: Helena Hošková
Petro, pokud Vaše přítelkyně okamžitě přestala pervitin užívat poté, co se dozvěděla o svém těhotenství, nemělo by jí ani jejímu dítěti hrozit nic vážného. Tedy odpovědi na Vaše otázky: Ano, může si dítě nechat. Není zde riziko, že by se dítě narodilo s poškozením souvisejícím s užíváním perivitinu. Co bychom jí radili? Rozhodně se nevracet k pervitinu, když se jí podařilo odabstinovat hned na začátku těhotenství. Bylo by dobře, kdyby Vaše přítelkyně nebyla se svými problémy sama a měla se kam obrátit, protože těhotenství je samo o sobě náročným obdobím v životě každé ženy. Proto by byla na místě podpora v abstinenci i v dalších věcech, které jsou s těhotenstvím spojeny. Doporučovala bych jí obrátit se na dr. Ilonu Preslovou z Denního stacionáře (tel. 02/803130), která se věnuje těhotným ženám, případně matkám. Je dobře, že má ve Vás Vaše přítelkyně oporu.