marihuana
FTD
Dobrý den, můj 14-ti letý bratr začal kouřit marihuanu opravdu vysoké kvality. Jelikož jeho 17ti letý kamarád ji pěstuje ve velkém indoor, tak jí mají dostatek a bratr ji všudemožně rozdává. Nevím co mám dělat. Myslím si, že je příliš brzo, aby začal experimenotvat s drogami, byť ne příliš nebezpečnými. Jaké nebezpečí mu hrozí, když se na něj provalí, že rozdává a někdy dokonce prodává marihuanu??? Pokud mu trest nehrozí, stane se něco mým rodičům??? Bojím se to rodičům říct, bylo by to peklo. Ale bratr mě neposlouchá. Bojím se že přejde na tvrdší drogy, je toho schopnej. Prosím poraďte jak se mám zachovat, zda tomu mám nechat volný průběh a přihmouřit oči nad tím, že to je měkká droga a modlit se, že nepřejde na tvrdší-při jeho charakteru a nebo zda mám nějak výrazněji zasahovat apod. Za radu předem moc děkuju. Vendula 16

Odpověděl: Lenka Maškulková
Situace je vážná a vy to správně tušíte. Váš bratr se dopouští trestného činu - prodává nebo jinak šíří psychotropní látky, podle trestního zákona sice není subjektem trestního činu (tedy není trestně odpovědný - pokud nedovršil ještě 15 let věku), ale soud může rozhodnout pro uložení jeho ochranné výchovy. Zdá se, že je těžké tuto skutečnost rodičům oznámit, ale je lepší, když nebudete přihlížet dění a trápit se s tím sama. Rodiče jsou za vašeho bratra zodpovědní a měli by vědět, co se s jejich dítětem děje. Pokud máte obavy z jejich silné reakce, pokuste se například v širší rodině najít nějakou blízkou osobu, která by vám mohla pomoci věc řešit, resp. sdělit ji rodičům. K otázce užívání marihuany vaším bratrem a experimentování s drogami: můžete po rodinné dohodě kontaktovat např. Prev-centrum, kde můžete společně o nastalé situaci hovořit. Uvedené zařízení sídlí v ulici Na Folimance 13, Praha 2, tel.č.: 02/22 56 18 24,nebo 02/22 56 21 19, to pro případ, že bydlíte blízko Prahy nebo v Praze. Pokud ne, můžete se telefonicky informovat na tel.č. K-centra Sananim (02/83 87 21 86), o zařízeních, které se nacházejí v blízkosti vašeho bydliště.