Léčba a procento úspěšnosti
matka
Můj syn je již 5 let závislý na heroinu. Nyní prodělává léčbu v Horních Beřkovicích. Několikrát již mluvil o tom, že ho droga užírá. Že ví, že se zabíjí, že si myslel, že to zvládne sám atd. Teď , když jsem ho viděla po třetím detoxu se mi zdá, že již do toho jde velmi opravdově a že je velká naděje. Ale zatím z dostupných infirmací jsem zjistila, že procento úspěšnosti je velmi mizivé a že abstinence na heroin je téměř nemožná. Je mu již 23 let prosím jakou máme naději? Není možná lepší , aby se předávkoval? Nebylo by to (sice je to hodně drastické a nebezpečné), úspěšnější? Zdá se mi, že i po tolika letech je natom ještě relativně velmi dobře. Ale začalo se to již horšit. Začal krást (zatím doma nic) a myslím, že strach z vězení také udělal své. Byl to bezproblémový kluk, nikdo nemůže ani doktor pochopit, že do toho takhle spadl. Jakou máme naději a co mám dělat, když i tuto léčbu přeruší (má druhou) a začne znovu.?

Odpověděl: Jakub Minařík
No, asi začnu odpověď konstruovat od konce. Syn naději rozhodně má. Za ta léta, která se zabývám léčením a péčí o uživatele drog jsem zjistil, že tlusté knihy nelhaly: Léčba závislosti je proces. Mnoho lidí, kteří se pokusí o léčbu, ji nedokončí, mnoho z nich opakovaně relapsuje i po dokončené léčbě, ale co je podstatné, obyčejně se kousek po kousku posouvají až nastane chvíle, kdy se to všechno sečte a oni začnou konečně doopravdy abstinovat. Samozřejmě, že existují i lidé, kterým se to nepodaří, těch je ale menšina. Většina lidí přestane, někteří sami od sebe, jiní po léčbě, ...
Pro všechny heroinisty, kterým se léčba nedaří je ještě možnost substituce. To sic není ouplně ideální varianta, nicméně, z mého pohledu je cenná proto, že pomůže uživateli stabilizovat se a když je sdostatek stabilizovaný, může začít pomalu vysazovat metadon.
Pokud jste si pozorně četla předchozí text, tak vám z něj možná už krystalizuje, jak je to s tou úspěšností. U jednorázové léčby to nebývá valné. Ale velmi často ti, kteří vstoupí do léčebného procesu, se do něj po neúspěchu vracejí a pokračují dál v práci na sobě, až nakonec...
Pokud vám mohu nabídnou nějaké optimistické kazuistiky, tak mě teď napadají 2:
1. Nedávno u nás skončil klient, který bral asi 14 let. Poslední 2 roky svého braní měl pocit, že už ho to nebaví. Tak se asi 1/2 roku s naší pomocí připravoval pak nastoupil na 1 měsíc trvající detoxifikaci, následně nastoupil k nám do Denního stacionáře. Nyní abstinuje rok, pracuje, je v doléčovacím programu a zdá se, že to vydrží. Byla to v podstatě jeho 1. léčba.
2. Klient měl kratší drogovou karieru a mnoho léčeb. Když dorazil na tu poslední, tak už ho měli zřejmě dost a v léčebně mu nenabídli léčbu, ale jen 3 týdny na stabilizaci. Asi to bylo v danou chvíli to pravé, protože teď abstinuje a pracuje asi 3 roky. Doléčování také absolvoval.
Vám bych asi doporučil rodičovskou skupinu, pokud jste z Prahy, u nás je vždy ve středu v 18,30 (Denní stacionář SANANIM, adresa v kontaktech). Pokud je pro vás Praha daleko, poradí vám v léčebně. Pravidelná účast na rodičovských skupinách je možná jedinná smysluplná varianta, jak můžete synovi pomoci-to říkával rodičům Dr. Bém a myslím, že měl pravdu.