konec s drogama
maky
Mám hodně velký roblém a potřebovala bych s ním co nejrychleji poradit, dokud není pozdě! Můj nejlepší kamarád 2 roky je na opiátech a tak rok lechce pokouší pervitin! Před 2 dněma se rozhodl že z toho chce ven, protože měl hodně velkou psychickou příhodu! Chtěl by odemě pomoct, ale já jako nikdy závislá na jakékoliv droze prostě nevím jak! Všechno jsme vyhodili a prohledala jsme mu celej byt, ale co když tam něco má! také se bojím a by mi nelhal a tak! Prostě začínám do toho dávat pořádně velké úsilí a bojím se že to bude marné! Prosím vás poradte mi jak mu mám hlavně psychycky pomoci a na jakého lékaře se obrátit, do nemocnice ho nedostanu! Má velké bolesti celého těla, ale bojím se mu podat jakýkoliv prášek! Prosím, bojím se aby do toho znova nešel, když už se rozhodl! Děkuji a budu netrpělivě čekat na odpověd! Markéta

Odpověděl: Helena Hošková
Markéto, Vaše otázka má v podstatě dvě části - jedna se týká bezprostřední současnosti, druhá směřuje do budoucnosti. Pojďme se nejdřív podívat na to, co lze dělat teď. Pokud má Váš přítel pocit, že svůj absťák nezvládne bez prášků, můžete zkusit zajít na pohotovost, případně mu pohotovost zavolat. V krajním případě mu můžete přivolat sanitku, i když píšete, že jet k lékaři odmítá. Co je důležité, je to, že abstinenční příznaky fyzicky zdravého člověka neohrožují na životě. Jsou hodně nepříjemné, ale pokud je člověk jinak tělesně v pořádku (nemá třeba srdeční vadu), měl by je zvládnout bez následků. Po několika dnech (záleží na tom, na jak velké dávce Váš přítel byl) by se měl jeho stav začít zlepšovat. Uvádí se, že čtvrtý den abstinování je nejhorší, pak už by měl jet "do kopečka". Píšete, že přestal před dvěma dny, takže to nejhorší by měl mít brzy za sebou. Vy mu můžete pomoci tím, že mu budete nablízku, dohlédnete, aby hodně pil (minerálka, meduňkový čaj apod.) a prostě to přečkáte společně s ním. A teď k tomu co dál. Pokud Váš přítel chce s braním opravdu přestat, pouhé odabstinování nestačí. Bylo by dobře, kdyby přemýšlel o možnosti léčby. Existují v podstatě dvě formy léčby - ambulatní a ústavní. Léčba by měla Vašemu příteli pomoci uvědomit si, proč začal drogy brát, co mu dávaly a co mu vzaly, léčba by mu měla pomoci utvořit si k drogám jasný postoj, aby zvládl abstinovat i nadále. O tom všem si může přijít například popovídat sem k nám, pokud jste z Prahy, nebo zavolat. Telefon je 02/83872186. Jsme tu každý den (Po-Pá 8-21, So-Ne 9-21). Kdyby Váš přítel tuto nabídku odmítl, platí tato nabídka i pro Vás. Kontakt u nás je anonymní a sdělené informace podléhají lékařskému tajemství. Přeju Vám hodně odvahy a trpělivosti. Klidně se ještě ozvěte. Zdraví Helena E.