syn a kratom
Matka puberťáka
Dobrý den,
úplnou náhodou se ke mě dostalo několik videí z instagramu, na kterých můj 15ti letý syn užívá s dalšími kamarády kratom. První video je z letošního léta. Se synem jsem celou situaci opakovaně v klidu probrala, vysvětlila mu možné zdravotní důsledky a rizika závislost atd. On přísahal a slíbil, že tuto látku už užívat nebude, že si uvědomuje škodlivost a že to chtěli jen vyzkoušet.. Bohužel mu nedokážu věřit, jelikož jsem u něho v pokoji nedávno našla téměř plný sáček kratomu (řekl mi, že je to kamaráda). Prosím o radu, jak dál postupovat, jestli by bylo vhodné kontaktovat ostatní matky (moje kamarádky), jejichž děti to také užívají atd.
Děkuji moc za názor.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a díky za důvěru i za dotaz.
Po šoku, kdy jste zjistila, že syn experimentuje s kratomem, jste se synem mluvila. Slíbil, že se dalším experimentům vyhne. Vy mu nedokážete důvěřovat, máte pocit, že šlo jen o účelový slib. Asi i proto jste pátrala a našla téměř plný sáček kratomu v synově pokoji, vaše obavy se potvrdily. A syn při konfrontaci využil klasickou výmluvu, byť může být i pravdivá, že jde o sáček kamaráda.
Chápu, že v tuhle chvíli synovi nevěříte a bojíte se. Netuším, jak spolu doma fungujete, jestli je syn spolehlivý, nebo se děje i něco dalšího. Nevím, jak vaše rozhovory od té doby vypadají a na čem jste dál domluvení. Netuším, jestli se synem probíráte možnosti jak dál postupovat, včetně možnosti kontaktovat školu či rodiče.
Přijde mi velmi důležité mluvit se synem narovinu o tom, o čem přemýšlíte a jak situaci vnímáte - říkat co vidíte, slyšíte, čeho si všímáte, mluvte o svojí nedůvěře, obavách. Ale také se syna ptejte, dejte prostor jemu aniž byste do hovoru hned vstupovala, držte svoje emoce na uzdě. Pokládám v tuhle chvíli váš vzájemný vztah za nejdůležitější a stavěla bych na tom, na čem se domluvíte. Ptala bych se jeho na názor, na postup, jaký by doporučil, a konfrontovala bych ho s vašimi pocity a jak se na možnosti díváte vy. Zkuste se navzájem vyslechnout, ale také respektovat. Každý z vás nakonec bude jednat podle svého vlastního úsudku - i vy máte právo mít strach a jednat podle sebe.
Napadá mne také možnost zajít si společně se synem promluvit do poradny, kde byste měli v místnosti někoho, kdo debatu bude moderovat a zajistí, abyste se navzájem domluvili nebo alespoň vyslechli. Kontakty na ambulance, kontaktní centra najdete zde. Stačí zavolat a objednat se, služby jsou diskrétní a zdarma.
Jelikož nejde o první situaci, dává mi smysl, že uvažujete o kontaktování rodičů, školy, nicméně doporučila bych obezřetnost. Netušíte, kdo co ví a co z toho který rodič nebo škola vytvoří, začala bych obecnou rovinou a dotazováním ve škole, rozhovory s rodiči, které znáte a rozumíte si. Podle reakcí uvidíte, jak dál. Experimenty k tomuto věku patří, nicméné máte pravdu, že by to mělo mít hranice (zveřejnění online je velmi pravděpodobně pro řadu lidí za touto hranicí).
S pozdravem,
Gabriela Minařík.