Dlouhodobá abstinence
ptvlskstpn
Dobrý den, je mi 16 let, ve 14 jsem začal hulit a od té doby nejsem schopný přestat. V současné době užívám hlavně THC, skoro každý den, pervitin a heroin nárazově když jsou peníze, případně MDMA co 3 měsíce a psylocybin a LSD co cca 3-4 týdny. Alkohol jen vyjímečně. Hlavní problém mého užívání spočívá v rozporu s otcem a ještě více s nevlastní matkou kteří oba vyžadujou abstinenci, oba ví jen o THC a alkoholu. Nejdelší úsek co jsem byl za poslední rok střízlivý byly cca 2 týdny, vždy mi říkali že craving je nejhorší ze začátku, ale mi to přijde přesně naopak, nedělá mi problém si 2,3,4 dny nedat když vím že pak si opět dám, ale představa dlouhodobé abstinence mě naprosto děsí a navíc k tomu nemám vlastní motivaci, jelikož negativní dopady kromě kašle nevidím, naopak jsem zhubl, ve škole i sportu se mi daří trestnou činnost v důsledku užívání nepáchám a ani tím nikoho neobtěžuju a neubližuju. Chce mě poslat na detox, říkám mu že to je zbytečné, že jde o necelé 2 roky které toho stejně moc nezmění a že po 18 budu dále užívat a nevidím to jako problém (otec mezi 18-26 rokem užíval taky, žádné špatné následky na něm vidět nejsou). Je mi jasné že i kdybych na detox šel že hned jak si vrátím tak si dám, dealuju takže to mám prakticky zadarmo, což mi dělá opět těžší přestat, ale pod vlivem jsem bezproblémový, pomáhá mi to myslet a socializovat se, což byl pro mě vždy obrovský problém. Druhá strana rodiny mi nepomůže, matka se oběsila když mi bylo 14, a nikdo jiný z její strany už nežije. Ve zkratce nejsem schopný přestat kvůli tlaku okolí protože k tomu nemám vnitřní motivaci.

Odpověděl: Jakub Minařík
Chápu. Jen jsem našel pár drobností, které nesedí.
Tak například, že nepácháte trestnou činnost, ale přitom dealujete (v trestním zákoníku to najdete a nevím jak teď, ale bývala k tomu sazba 3-8 let). Prodej drog na stupnici zavrženíhodného chování bude hádám hned někde za vraždou, prodejem lidí, atp.
Taky máte výrazné problémy s kontrolou užívání, berete od 14, vlastně denně a fakt teda pořádně. Diagnosticky se vejdete do skupiny tvrdého jádra užívatelů, tj. mezi těch 48 tisíc v republice, pro které je organizovaný celý systém péče o tuhle diagnozu.
Chápu, že vás táta štve svými požadavky, nicméně - nezdá se mi jeho pohled až tak úzkoprsý, tuplem jestli má vlastní zkušenost a vidí, do jakýho průseru skáčete rovnejma nohama.
Argumentace, že od 18 budu brát, tak je péče zbytečná, ... ono se nacházíte v období intenzivní změny nervového systému a pohled zpětně pak často vypadá, že si říkáte, jaký jste byl pitomec (vlastní zkušenost, zkušenost kamarádů, mých pacientů, ...).
To, že na někom nejsou vidět následky, ještě neznamená, že tam žádné nejsou, věřte mi, starám se o lidi, co berou 30 let, od ulice až po doléčovací centrum, od bezdomovců, mladistvých, až po lidi v top funkcích, prostě jen ty následky nevidíte.
A kdybych se v tom pitval, tak vám vytáhnu ještě pár dalších věcí, který nevidíte. A já si v duchu říkám: no ty v..e, to je dílo. A já vzhledem k tomu, co jsem všechno viděl a zažil mám hranici "to není tak strašný" velkou jak vrata od stodoly.
Takže možná byste měl vědět, že máte zatracenej problém. Když necháte to, co jste nám napsal, přečíst 10 lidem, tak vám hádám 10 z nich řekne, že jste v há..
Chápu, že nemáte motivaci, to se stává.
Napadlo mě, zkusit začít tam, protože bez motivace neuděláte samozřejmě nic a i když ano, tak to obvykle nemá žádné delší trvání ... Takže možnosti jsou - napsat a zůstat v kontaktu přes on line platformu, ale taky vás můžeme někam nasměrovat.
Teda taky mě napadl, že můžete mít nějaké úzkosti a deprese, jednak dospíváte (psychicky divné stavy patří k obrazu puberty), máma se oběsila (deprese?; a upřímnou soustrast), navíc od věku, kdy máma umřela berete, takže příčinná souvislost tam nejspíš bude. Myslím, že byste potřeboval psychiatra, psychoterapeuta, ... To mělo někoho napadnout, když vám bylo 14, myslím.
Tak si dělám o vás starost. Myslím, že byste si ji měl o sebe začít dělat taky. Ale taky myslím, že se s tím dá celkem něco udělat. Tak klidně napište, jestli budete chtít.
MUDr. Jakub Minařík