Pervitin a chování
Alice
Dobrý den, zajímalo by mě jestli si uživatel pervitinu je vědom svého nevhodného chování jestli si uvědomuje jak ubližuje blízkým a proč je tak agresivni? A k užívání se nechce přiznat. Prostě mě zajímá jak přemýšlí vůbec to nedokážu pochopit

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Alice.
Díky za dotaz.
Schopnost sebereflexe, tedy i uvědomění si, že svým chováním mohu ubližovat lidem ve svém okolí, se mezi lidmi značně liší. Podobně je tomu i mezi uživateli drog, kde další důležitou roli hraje sama závislost, které může schopnost racionálního úsudku značně pokřivit. Někteří uživatelé si nejsou své závislosti vůbec vědomi a zcela ji popírají, přiznání si, že se chovám nevhodně, by s sebou neslo i uvědomění si vlastní závislosti a tedy i otázek a úvah o tom, co s tím. Tomu se může chtít dotyčný vyhnout třeba i tak, že převede pozornost jiným směrem.
Agresivita sama o sobě patří mezi vedlejší účinky pervitinu, který tělo nabuzuje do stavu - útok/útěk. Lidé užívající perivitin jsou tedy pohotovější k prudším reakcím a zároveň lze očekávat rizikovější, zkratkovitější jednání, přehlížení a naopak dávání většího významu kusím informacím, snadno si tak najdou podporu pro své agresivní výstupy a jejich argumentace bude spletitá a jen těžko vyvratitelná - nejde totiž o pochopení, ale o to mít pravdu a mít navrch a moci pokračovat v užívání drog, dostat z druhých to, co potřebuji.
Někdy je součástí zloby i zloba na sebe samotného, kdy si do nějaké míry uvědomuji, jak zle se chovám ke svým blízkým, ale neumím to zastavit. V agresivitě tak mohou někteří pokračovat třeba i nevěděmě se záměrem, aby jim okolí jasně nastavilo hranice, nebo zakročilo. Pokud se tak něděje, situace mohou velmi eskalovat.
Stává se, že během léčby a po léčbě, si lidé své chování uvědomí a bývá pro ně velmi těžké obnovit kontakt s těmi, kterým tolik ublížili.
Snad jsem vám dala alespoň částečnou odpověď na vaši otázku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.