Pervitin a únava
Vanda
Dobrý den,již několik let mám diagnostikovanou bipolární afektivní poruchu 2.typu a beru antidepresiva. Bohužel ale také už nějakou dobu užívám pervitin (druhým rokem),jen v nízkých dávkách, ale často.Cítím,že mi už kromě nabuzení nic dobrého nepřináší a chci přestat, jenže mě k tomu opět dožene únava a hrozná letargie.Nikdo o tom neví,doma se svěřit nemohu.Myslíte že kdybych se svěřila svému psychiatrickému lékaři, tak by mi mohl napsat Ritalin nebo něco podobného?(teď nedávno jsem o něm četla, ale také jsem četla, že ho nechtějí nebo snad ani nemohou lékaři předepisovat)...popřípadě jak působí Piracetam? Nebo byste mi poradili něco jiného? Potřebuji doma i v práci fungovat,být bdělá a alespoň v přijatelné náladě.Pervitin jsem sice užila zkraje pro zábavu,teď už mě do něj nutí jen ta příšerná únava a to,že mě ta menší dávka ráno pomůže v práci. Děkuji moc za odpověď.V.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Vando,
díky za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte. Vnímám, že si uvědomujete vážnost svojí situace pokud jde o užívání pervitinu, a jste rozhodnutá ji řešit. To je rozhodně krok správným směrem.
Rozumím tomu, že potřebujete fungovat - být v nějaké přijatelné nálada, být bdělá a mít energii. Píšete, že právě to je důvod, proč užíváte pervitin - aby vám dodal energii, zvedl trochu náladu a vydržela jste běalá a fungovala. Zároveň zmiňujete, že máte bipolární poruchu, na kterou užíváte nějaká antidepresiva. Bipolární porucha může být velmi nevyzpytatelná, medikace této poruchy se někde hledá i několik měsíců. Zároveň nyní užíváte antidepresiva a není jasné, jestli potíže, které máte, nejsou do nějaké míry důsledek poruchy nebo medikaci.
Není možné takhle jednoduše rozhodnout, zda by bylo ve vaší situaci vhodné nasadit ritalin, nebo zda vám nějak pomůže piracetam. Piracetam povzbuzuje kognitivní funkce, ale stimulační účinek nemá. Ritalin je léka, který ze pzoravidla předepisuje na ADHD, nikoli na bipolární poruchu. Největší smysl mi proto dává promluvit si s lékařem o tom, jak se poslední roky cítíte, jaké máte potíže s únavou a energií, i o tom, jak je poslední dva roky řešíte. Jedině, když bude mít lékař kompletní informace, může společně s vámi hledat vhodnou medikaci. Bohužel, né každý psychiatr se specializuje zároveň a adiktologii, nebo je ochotný mít v péči pacienty užívající nelegální látky ... je tedy na vás zvážit, jestli a jak o svojí situaci mluvit se svým současným psychitrem, nebo zda si najdete jiného, který se věnuje jak psychiatrii, tak adiktologii, tj. závislostem. Kapacity psychiatrů jsou obecně velmi malé, je tedy potřeba počítat s delší čekací dobou. Tušíte, kam se obracet? Máte pocit, že byste mohla mluvit se svým lékařem?
Budu ráda, když napíšte, jestli vám dává nějaká část odpovědi smysl. Nebo jednoduše napište, jak se situace vyvíjí dál.
S přáním hezkého dne,
Gabriela Minařík.