THC a migrény
Tomáš
Dobrý den paní Skořepová,
ozývám se po více než 2 měsících,vše jsem celkem s drobnými výkyvy zvládal,kontrolu u psychiatra mám cca za měsíc...
Teď bych potřeboval opět trochu uklidnit a poradit - jde o ten můj strach z THC,alkoholu a jiných látek a jejich vliv na mozek.
Občas jsem měl teď migrény a také oční migrény (dvojité vidění,záblesky),měl jsem i zánět spojivek (užíval jsem kapky Maxitrol). Žádné vážné problémy nemám,v ničem mě to neomezuje,jen občas bolesti hlavy a např.ten nebolestivý záblesk v očích. Není to časté,u doktora jsem byl,ještě mám kontrolu. Jen mě teď vystrašilo,když jsem si přečetl,že migrény a oční migrény vznikají v mozku,jsou způsobeny např.chvilkovým nedostatečným přísunem kyslíku,stažením a roztažením cév...
Samozřejmě jsem to hned spojil s látkami,které ovlivňují mozek a vědomí. Vím,že jste mi radila ohledně pasivního cítění THC,popř.jezení jídla,které třeba připravoval někdo,kdo se THC dotýkal,že to nemá vliv, i když je to třeba několikrát denně.
Ale např.před pár dny jsem byl skoro celý den venku a cítil THC snad 5x-6x (od různých lidí,takže asi i jiné druhy,v tom se vůbec nevyznám),opět vždy chvilku,šel jsem hned pryč,nic jsem na sobě necítil a potom ještě asi 2x doma od souseda,když jsem otevřel okno... Večer jsem pak měl zmíněnou oční migrénu. Vím,že jste mi říkala,že samostatné chvilkové pasivní cítění THC nemá na mozek vliv,nemůže ho poškodit,že i kdyby se člověk nadýchal více někde v místnosti,tak po odeznění příznaků to nemá vliv na trvalé poškození mozku. Ale nevadí,když mám zároveň ten den nebo právě v ten okamžik migrénu nebo oční migrénu? Hned jsem samozřejmě začal uvažovat,že také užívám léky na psychiku (Citalec,Dogmatil,Neurol,Stilnox) nebo přemýšlet,co jsem ten den jedl (jestli tam nebylo minimální množství alkoholu), jestli jsem nepoužil alkoholovou desinfekci nebo necítil v práci nějaké látky - ředidla,rtuť,plyny z kuchyňského chlazení atd.,popř. jestli jsem ten den neměl jiné zdravotní problémy,že se mi třeba zamotala hlava při rychlém vstávání apod.
Vše jste mi již jednotlivě vysvětlovala a už jsem se toho skoro nebál,jen v souvislosti s migrénami jsem to zase začal vše spojovat dohromady,že se mi vše stalo během jednoho dne nebo pár okamžiků,už mě asi znáte.
Žádné problémy teď nepociťuji,u neurologa i na očním vše celkem v pořádku,jen mám teď strach z migrény nebo oční migrény a následným setkáním se s THC (hodněkrát za den),popř.léků,minimálního množství alkoholu,cítění chemických látek,zamotání hlavy apod.
Ale říkám si Vaší radu,že žádné reakce nepociťuji,takže žádný trvalý vliv na poškození mozku to nemá. THC,drogy ani alkohol aktivně neužívám a vyhýbám se jim a takto pasivní setkání s těmito látkami nemůžu ovlivnit a jsou to běžné denní stuace,i když má člověk migrény či oční migrény,které jsou běžným zdravotním problémem... Je to tak? Myslím,že jsem neudělal nic špatně,to už bych asi opravdu nesměl vycházet z domu ven...
Opět předem moc děkuji za radu,podporu a uklidnění... Mějte se moc fajn..
Tomáš

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den, Tomáši,
chci Vás ocenit, jak na sobě pracujete a nadále zvládáte pro sebe tyto náročné situace. To je opravdu velký krok. Umím si představit, že při migréně či podobném oslabení organismu budete více vnímavější na intenzivnější podněty. Takže pokud budete vystaven kouři marihuany, tak samozřejmě to může být více nepříjemné a stav migrény to může zhoršit. Ale znamená to zhoršení pro danou chvíli. Určitě to nebude mít vliv na poškození trvalejšího rázu. Je to stejné v situacích, kdybyste byl vedle někoho s intenzivní kosmetickou vůní. Řada lidí mající migrény nezvládá i hlasité sluchové podněty (jakýkoliv hluk) nebo ostré sluneční paprsky.
Je dobré se v těchto situacích opečovat a najít si způsob, jak tyto situace minimalizovat. Dobře, že i se snažíte své obtíže řešit s lékařem. Migrény mohou po nějakou dobu způsobit omezení v běžném fungování, ale neznamená to, že byste se měl strachovat nadále žít běžný život.
Držím i nadále palce, ať se Vám daří být spokojenější a uvolněný.
HS