Odvykání na pervitinu
JD
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli při začátku abstinence na pervitinu je lepší pro tělo a celkově organismus zůstat např. 14 dni po dobu detoxikace v klidu a tělo nijak nenamáhat, prostě nechat ho ,odpocinout’ ?
Pro člověka který musí denně fungovat (práce,atd) je tohle období nesmírně těžké a lehce sáhne po droze, jen aby fungoval.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, JD,
díky za dotaz.
Vysazení pervitinu bývá náročný proces - a to jak psychicky, tak fyzicky. Ideální je, když si člověk sám může určit, nebo aspoň trochu naplánovat, co bude dělat, a má možnost svému stavu přizpůsobit svoje povinnosti. Jak píšete - pro někoho může být setrvání v běžném pracovním nebo rodinném zápřahu tak náročné, že po pervitinu sáhne právě proto, aby získal energii to vše zvládnout. Na stranu druhou jsou i tací, kteří po droze sahají právě v situaci, kdy jsou sami, nemají nic na práci nebo se nudí. To záleží ne jen na tom, jak je kdo z nás nastavený, ale určitou roli hraje i zdravotní stav, možnosti a podpora jaké člověk má (v rámci rodiny, práce, přátel), ale třeba i užívání samotné - pravděpodobně se bude vysazovat jinak z několika denních dávek užívaných několik let, než z dávek menších jednou denně. Přesto je prožívání stavu, který se pojí s vysazením, velmi individuální.
Pokud člověk vysazuje pod lékařským dohledem, zpravidla je mu doporučeno zůstat několik dní v klidu, odpočívat, minimalizovat stres, doplňovat živiny, tekutiny, vitamíny. Už v tomto období, ale i následně, je důležité mít podporu - může to být terapeutická podpora, konzultace s adiktologem, komunikace s přáteli a rodinou tak, aby věděli, co se děje a mohli člověka podpořit, když bude třeba.
Netuším, z jakého důvodu se ptáte - zda kvůli sobě, nebo někomu blízkému, nebo třeba jen ze zvědavosti. Ráda bych vás ujistila v tom, že možnosti jsou - i maminka s dětmi může vysadit pervitin za podpory rodiny, přátel, nebo třeba i institucí jako je Klokánek a detoxifikační jednotka v nemocnici. Pokud byste stál/a o kontakty na zařízení, kde minimálně tu terapeutickou, emocionální podporu nabídnou, napište, která větší města máte v dosahu, pošlu kontakty.
Budu ráda, když se ozvete, jestli vás odpověď oslovila, nebo jen napište, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.