Zavislost na kratomu a nezadouci ucinky
Johy
Dobry den,
Je mi 45 let, dva roky uzivam kratom a posledni rok denne. Davka je 7-10g za den. Kratom jsem zacala uzivat, protoze me denne bolely klouby, zada a svaly a citila jsem se velmi unavena. Kratom mi pomáhá zvladnout chodit do práce. Zkousela jsem kratom vysadit, ale bolesti me donuti si jej znovu vzit abych mohla fungovat. Podotykam ze bolesti svalu a kloubů nejsou nezadoucimu ucinky, na tyto stavy jsem kratom zacala brat, aby mi pomohl, lekari tvrdili, ze pricina bolesti je nejspise neurologicka a byly mi nabidnuty leky na depresi a epilepsii s řadou nezadoucich ucinku. Videla jsem kratom jako mensi zlo.
Posledni 2-3 mesice citim opravdu extrémní únavu, bolest v krku a na hrudi, bolest svalu na nohou, tyto bolesti jsou před tim nez uziju kratom i po uziti, jen se trochu zmirni. Take mam cely den dychaci potize, kratky dech, pocit ciziho telesa v krku. Davku kratomu rozhodne nechci zvysovat. Spise bych rada prestala, protoze ted jsem i s kratomem tak unavená... Jsou nektere potize ktere popisuji typicke pro dlouhodobe uzivani, pripadne ktere z nich značí i jiny problem? Prosim o vas nazor. Kdyby byl zpusob jak se z toho dostat a zaroven si zachovat pracovni schopnost... Závisí na me dve deti. Dekuji.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Johy,
děkujeme za dotaz a odvahu začít situaci řešit. Kratom je látka, které může být nabuzející, ale i zklidňující. Záleží na druhu a množství kratomu. Kratom je svým účinkem velmi podobný opioidům a vyvolává posléze podobné závislostní onemocnění jako např. heroin. Člověk postupně zvyšuje dávky, aby dosáhl potřebného efektu. Při užití malé dávky a navození stimulujícího účinky se může objevit zrychlené bušení srdce, svědění kůže, nevolnost, ztráta chuti k jídlu. Při dlouhodobém užívání se mohou objevit úbytky na váze, chronická únava. Po užití vysoké dávky kratomu se výrazně nedoporučuje pít alkohol. Byli popsány případy smrti způsobené kombinací alkoholu a vysoké dávky kratomu. Další negativní účinky mohou dále být zácpa, pocity zmatenosti a nadměrné pocení. Dlouhodobé užívání kratomu se může podepsat i na psychice uživatele. Jedinec se může potýkat s celkovým vyčerpáním, depresemi až psychózou. Odvykací stavy jsou také podobné odvykacím stavům opiátů. V lehčích případech se projevuje především příznaky stran trávícího traktu, jako jsou: bolest břicha, průjmy, dále neklid a nespavost. V těžších případech je reakce bouřlivá - pocení, zvýšení teploty, slzení, mydriáza, pokles krevního tlaku, úporná nespavost, poruchy řeči, třesy, nechutenství a dehydratace. Každý jedinec zažívá odvykání jinak a i k možným zdravotním obtížím, které jste měla předtím, tak projevy budou těžce oddělitelné, co patří k užívání kratomu. To, co Vám dříve pomáhalo, může být naopak nyní nepřátelské k Vašemu tělu. Určitě bych Vám doporučila začít tuto situaci řešit a pod odborným dohledem kratom vysazovat. Buď to lze při hospitalizaci na detoxifikačním oddělení a pak následně využít podpůrné pomoci ambulantní formou, abyste předešla návratu ke kratomu. Nebo lze ambulantně přejít na vysazování pomocí substituční medikace a také využít následnou aiktologickou pomoc a podporu. Toto vysazování je na delší dobu. Toto jsou obecné postupy a  je potřeba, aby Vás viděl lékař- psychiatr, aby mohl rozhodnout o dalším postupu. Je také možnost přijít do našeho zařízení CADAS SANANIM z.ú., kde nabízíme substituční léčbu. Zde se konají každou středu od 11 hod. informační setkání ohledně léčby a případně byste dostala i kontakty na potřebná zařízení. Na setkání není nutné se předem objednávat. Koukněte na stránky https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/cadas/.
Pokud byste chtěla kontakt na jiné zařízení nebo doplnit informace, ozvěte se a pokusím se vše doplnit.
Určitě však řešení neodkládejte, čím déle to bude trvat, tím to bude složitější. Již nyní Vám tělo dává vědět, že kratom není správná cesta.
Držím palce
HS