Jak pomoct závislému?
SS88
Dobrý den, zkouším už i tuhle cestu..
Minulý rok jsme s přítelem zjistili, ze čekáme miminko. V tu dobu jsem věděla ze drogy užívá “víkendově” na párty apod. Rázem se to ale začalo zhoršovat a začal brát drogy i doma. Celé těhotenství sem ho prosila ať stim přestane. Rok uběhl a nic se nezměnilo. Sotva otevřel oči hned si šel dat “lajnu”. Přišla na svět naše malá a já mu řekla že se k ní sjetej nepřiblíží a ať stim uz přestane. Porad jen slibuje a slibuje. Dala jsem mu nůž na krk a vyhodila ho. Řekl že už to nikdy neudělá. Ovšem to říkal pořád. No vydržel to 2 měsíce a udělal to znovu. Zase jsem ho vyhodila. Ted to nevydržel ani měsíc a udělal to znovu.. Tak moc jsem mu chtěla pomoct ale myslim že moje síly už na to nestačí. Porad říká že to má pod kontrolou ale ja si to nemyslim. Je vubec možné aby se z toho dostal bez léčení?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, SS88,
děkuji vám za důvěru i za dotaz.
Situace, kterou popisujete, je nesmírně náročná a je zcela pochopitelné, že jste vyčerpaná.
Z vašeho popisu se zdá, že se u přítele jedná o vážnou závislost - užívá dlouhodobě, i přes sliby se opakovaně k užívání vrací, následně užívá i několikrát týdně, situace se opakuje a vleče řadu měsíců. V takových případech se zdá být profesionální pomoc nezbytná. Zároveň mám potřebu zmínit, že léčba závislosti není snadná ani přímočará - její součástí jsou i různě velké nezdary a návraty k užívání (tzv.relapsy), ale i díky odborné pomoci se z nich může člověk rychleji poučit a pokračovat na cestě ke zlepšení.
Rozumím tomu, že chcete příteli pomoct, na stranu druhou bych v tuto chvíli chtěla podpořila hlavně vás. Jste to vy, kdo k nám do poradny píše, vy, kdo vidí problém a chce ho řešit, a vy jste ta, kdo si v tuhle chvíli zaslouží veškerou možnou pomoc a podporu. Na podobné situace by nikdo neměl být sám, a proto bych vás ráda podpořila v tom, abyste se obrátila na Poradnu pro rodinu, nebo nejbližší adiktologickou ambulanci (nejste-li z Prahy, napište, která větší města máte dostupná, pošlu kontakty). Služby podobných poraden jsou poskytovány diskrétně a v řadě případů i zdarma. Mohla byste tam o situaci mluvit podrobněji, nikdo by vás nesoudil a nenabízel jednoduchá řešení, zároveň byste se mohla zorientovat v možnostech pomoci pro přítele a získala podporu pro sebe. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl?
Myslete nyní hlavně na sebe a nebojte se hledat pomoc pro sebe a svou rodinu.
S přáním hodně síly a trpělivosti,
Gabriela Minařík.