Abstinence a ztráta chuti na sex
Xpsk
Dobrý den,
s manželem jsme se dali dohromady díky pervitinu a pak spolu brali přes 10 let společně každý den. Nemáme děti.
Když jsme brali, sex mě nezajímal. Nikdy. Nebavil mě. Ale manžel naopak sex chtěl. Pořád. A tak jsem se přizpůsobila. Prostě jsem to nějak pretrpela, aby on si to užil. I po 10 letech jsme měli sex třeba každý druhý den. A pak jsme se rozhodli přestat brát.
A musím říct, že to bylo asi to nejtěžší, co jsem v životě zažila. Když jsme to nemohli vydržet, vyhledali jsme psychiatra a dostali antidepresiva a ritalin.
Už jsou to dva roky, co jsme čistí.
Tím, že už nebereme drogy, mě se chuť na sex změnila - chtěla bych ho. Ale manžel úplně ztratil chuť. Když jsem se na to ptala nějak mě odbyl. Říkal, že je unavený, že se nevykoupal, že nemá náladu. A pak se pro jistotu odstěhoval z ložnice a spí v obýváku.
Za dva roky jsme měli sex dvakrát. Pokaždé, když se trochu opil.
Abstinence je.. vážně těžká. A po všech ostatních stránkách se náš vztah zlepšil.. miluju ho a myslím, že i on mě miluje. Ale už bych chtěla třeba i dítě.. chtěla bych.. nějaký lidsky..kontakt..
Všechno ostatní se zdá být.. beznadějné.. pokud takový má být můj život .. nevím, jestli chci dál žít.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuju vám za upřímnost a otevřenost, se kterou se na nás obracíte. Uvědomuju si, jak citlivé téma sexu, ale také lidského kontaktu, blízkosti a intimity, je. I jak hluboko může odmítání takového kontaktu člověka zasáhnout. A to platí obecně - ne jen ve vztazích, které si prošly něčím takovým jako ten váš - a nutno říct, že řada vztahů, která vznikla v době užívání drog, období abstinování často nepřežije. Většinou se lidé za střízliva odcizí, zjistí, že krom drog je nic moc nespojuje a nemají si co říct ... v opačném případě se stahávají zpátky do drog. Váš vztah to ale zvládl a jste spolu už dva roky bez drog. A to není málo.
O vaší situaci vím jen to, co píšete: že ačkoli byl přítel v době užívání drog náruživý, nyní sex odmítá a těžko se vám s ním o tomto tématu mluví. O důvodech můžeme jen spekulovat. Může si být nejistý, mohl ztratit chuť na sex, může být skutečně unavený a bez energie, může mít deprese, problémy s erekcí, které s vámi v tuhle chvíli nedokáže probírat, třeba proto, že se bojí, že vás raní a že si bude připadat nepřitažlivá, nebo protože se sám stydí, nebo se cítí poníženě. Vy jste naopak v době užívání nemívala chuť na sex, ale přesto k němu docházelo, někdy i obden. Netuším, jak jste o tom komunikovali tehdy. Ale jak kdyby se teď situace otočila.
I když je možné hledat pro přítelovo současné chování pochopení, jste to vy, kdo píše, vy, kdo se trápí. A tak chci navrhnout vám, abyste se nebála najít pomoc (klidně v první vlně) pro sebe. Našla si někoho, s kým můžete bez obav z odsouzení nebo rychlých a jednoduchých rad mluvit, někoho, s kým se budete cítit dobře a bezpečně. Napadá mne například poradna pro mezilidské vztahy, sexuolog, psycholog, psychoterapeut, doléčovací centrum. Netuším, jaké máte zkušenosti nebo možnosti - když byste o to stála, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
Mohlo by se vám v první chvíli ulevit, skutečně nejste v podobné situaci sama, a pak byste mohla snadněji hledat možnosti, jak s přítelem na toto téma mluvit, jak mu dát jasně najevo, co je pro vás důležité a jaké máte potřeby. I když to v sexu nefunguje, říkáte, že se milujete. Máte tedy na čem stavět a o co bojovat. A je v pořádku mít svoje potřeby a touhy - ať už jde o sex, lidskou blízkost nebo touhu mít rodinu a děti. A ano, bývá těžké takové věci vykomunikovat. A když se to nedaří, člověk se může cítit tak, jak píšete - beznadějně a nešťastně. Ráda bych vás proto podpořila v tom, dovolit si hledat pomoc a podporu.
S přáním odvahy,
Gabriela Minařík.