Co dělat aby přítel přestal brát?
Wee
Dobrý den. Již v létě jsem zjistila že přítel užil párkrát pervitin. Slíbil že s tím přestane. Nedávno tak 2 měsíce zpátky přestal jezdit v noci domů a byl jiný. Přiznal se že zase bere. Slíbil že přestane. Včera se přiznal že zase bere. Tušila jsem to protože je jiný úplně TP z něj cítím tím chováním. Přítel užíval drogy i v minulosti kdyz šel do výkonu trestu tak prý asi po 2 letech přestal a kouřil jen trávu. Ake já tomu nevěřím hned co vyšel z vězení mi vyprávěl že v Belgii kam jezdil za práci si občas dal s kamarády. Myslím že se toho nikdy nezbavil a závislost si léčil tím že přešel na trávu. Před rokem měl vážnou nehodu na motorce a má sesroubovanou páteř a nohu a stále bolesti.myslim že i kvůli tomu do toho opět spadl a také to že se baví s kamarády z basy.Pritel je od přírody prudká povaha a ty drogy ti ještě stupnuji. Mám o něj obavy. Nejhorší je že máme 2 leteho chlapečka a nechci aby takto videl svého otce a pak šel v jeho šlépějích. To bych skutečně nepřežila. Četla jsem že závislosti na alkoholu a drogách jsou prý dědičné. Pritelovo strýc také užívá drogy a jeho teta prý také a další strýc v minulosti také. Jaká je pravděpodobnost že nás syn by mohl být také? Já v rodině žádné drogy a jiné závislosti nemám. Mám o přítele obavu a jsem z toho zoufalá. Říká že s tím chce prestat. Ničí mě to . Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Wee.
Děkuji vám za dotaz.
Píšete, že máte syna s přítelem, který dlouhodobě bojuje se závislostí na pervitinu. Sám byl ve výkonu trestu. S lidmi z tohoto prostředí se stále stýká. Užívání drog má v rodinné anamnéze. Opakovaně vám kolem užívání lže, byť vy už poznáte, co se děje. Zároveň říkáte, že je přítel i bez drog průdké povahy.
Máte obavy o přítele, ale hlavně o syna - nechcete, aby měl jako vzor otce, který užívá drogy.
Vaše obavy jsou pochopitelné, srozumitelné a oprávněné. Pokud jde o závislost, mluví se v některých teoriích i o dědičnosti, nebo jistých sklonech k závislostnímu chování. Stejně tak má ale na děti vliv i výchova a prostředí, ve kterém vyrůstají. To, že má někdo otce, který byl ve výkonu trestu nebo užívá drogy ještě nutně neznamená, že půjde v jeho šlépějích. Ale platí také opak - jsou i rodiny, které nic takového v anamnéze nemají, a přesto si některé z dětí vybere tuto cestu.
K nám na poradnu píšete vy a né váš přítel. Z vašeho dotazu čtu, jak vás samotnou situace trápí a jak moc si přejete mít s přítelem a synem hezký život. Nicméně to se dělá těžké, když přítel lže a užívá drogy. Proto v tuhle chvíli myslím hlavně na vás a na to, co byste potřebovala pro sebe v tuhle chvíli vy sama tak, aby vám bylo lépe, abyste situaci rozuměla a nemusela být jen ve vleku událostí. Napadá mne, jestli byste nechtěla navštívit poradnu, kde byste mohla bez studu a obav ze souzení o všem mluvit. Co vy na to? Dávalo by vám to smysl? Mám teď na mysli plzeňské Centrum adiktologického poradenství. Jejich služby jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Co říkáte?
Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí.
S přáním hodně sil a trpělivosti, ale i odvahy dělat rozhodnutí dobrá pro vás a vašeho syna,
Gabriela Minařík.