Abstinence a sexualita
Moony
Dobrý den,
před 1,5 jsem potkala současného přítele, který v té době abstinoval po 12 letech na pervitinu a marihuaně. Rozhodl se sám s tím přestat a díky podpoře okolí i díky svým zkušenostem se v tom dál nacházet nechce.
Zpočátku jsme se nevídali tak často a až když jsme se sestěhovali a on neustále řešil alkohol, došlo mi, že nahradil drogu drogou. Pro mě je to ale nepřípustné, ve svém životě nechci ani drogy, ani alkohol. Po nějaké době jsme se dohodli na tom, že pokud bude chtít žít se mnou a s mými dětmi, musí přestat pít, a to úplně. Řešila jsem i s alkoholovou poradnou a pro něj není varianta kontrolovaného pití, ale úplné abstinence. Opravdu s tím přestal, snažíme se vyhýbat akcím, kde alkohol je, aby nebyl v pokušení, domů nic nekupuji.
Celkově má velmi náročnou fyzickou práci a pracuje mnoho hodin denně + místo jiných závislostí chodí několik měsíců do posilovny a našel se v tom. Bohužel zcela ztratil chuť na sex. Já ho mám moc ráda a jsem pyšná na to, co dokázal + se snaží neustále se zlepšovat a přijde mi, že chce dohonit ten čas,co na drogách promrhal. Ale pro mě je sexualita a hlavně intimita nedílnou součástí vztahu.. takto jsme spíše dobří kamarádi.
Jak, prosím, zjistit, co všechno si v těle poničil od ledvin, přes játra, apod., aby nebyl neustále tak strašně unavený a vrátilo se mu libido ? Podle jeho popisu na pervitinu byl pochopitelně "nastřelený" a sex nikdy nebyl problém, spíše to byla zvýšená potřeba. Netuším, jestli máme vůbec šanci najít lékaře, který by udělal vyšetření bez předsudků k bývalému "feťákovi" a zda je možné v čase mu dodat stimul, který potřebuje, ale bez drog.
Omlouvám se za dlouhý popis,ale přijde mi důležitý.
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Moony,
děkuji za otevřenost a důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Popisujete čím vším si za poslední rok dva prošel váš přítel. Přestal užívat drogy, přestal užívat alkohol, začal se věnovat práci, sportuje, žije s vámi a vašimi dětmi a má vážný vztah, ve kterém ho evidentně vy jako partnerka velmi podporujete. Je obdivuhodné, jak tolerantní jste. A stejně tak je neuvěřitelné, jak velkou změnou si váš přítel za poslední dva roky prošel .
Co se týče únavy a ztráty libida, je možné, že tyto problémy souvisí s přítelovým minulým užíváním drog, ale možná také s tím, čím vším si poslední roky prochází - změnila se spousta věcí, mohlo se změnit jeho nastavení i vnímání sexu, může zažívat velký stres a tlak, netuším, jestli užívá nějakou medikace - to vše by mohlo osvětlit vámi popsanou změnu v oblasti libida. Důležité tedy je o takových věcech citlivě s přítelem mluvit a dopřát si čas a prostor na to zjistit, co se děje.
Čtu, že máte obavy z předsudků lékařů kvůli přítelově minulosti. Osobně mám s lékaři u pacientů, kteří se závislostí poprali, naopak velmi dobrou zkušenost, ale rozumím vám. Pokud má přítel lékaře, kterému alespoň trochu důvěřuje, případně takového, který o jeho závislosti ví, pokusila bych se hledat kontakty právě přes něj - může to být praktický lékař, psychiatr, kdokoli. Většina lékařů by měla poskytovat péči bez předsudků, hlavní je tedy najít někoho, s kým se váš přítel bude cítit pohodlně a kdo mu poskytne pochopení a profesionální péči. Bude-li se některý z lékařů chovat neprofesionálně, doporučuju hledat jiného.
V neposlední řadě může mít ztráta libida psychické důvody (stres, únava), nebo může být vedlejším účinkem některých léků.
Vnímám, že chcete mít s přítelem hezký vztah, a je velmi důležité, že nezanedbáváte ani sama sebe a svoje potřeby. Vaše péče, podpora a snaha hledat společné řešení má jistě pro přítele obrovský význam.
Budu ráda, ozvete-li se, jak se situace vyvíjí.
S přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.