Zolpidem a testy
Dan
Dobrý den
Měl bych dotaz ohledně přípravku zolpidem 10 mg ,
Zhruba za měsíc mi bude soudem nařízená ambulantní ochranná léčba kdy se budu každá pondělí chodit dokazovat prostřednictvím krevních testů a moči, před rokem jsem měl akutní psychózu z alkoholu a trestnou činnost kvůli které jsem tohle dostal, je mi 22 let abstinuji od alkoholu už přes 2 roky.
Alkoholu jsem se za ty dva roky nedotkl,žiju stím jako bych alkoholik nebyl ale mám však na paměti že pokud do toho znova spadnu neskončilo by to pro mě dobře...
Můj hlavní problém v tomhle všem je lék zolpidem cca ve 12 let jsem ho užíval, bez vědomí lékaře a prarodičů kteří mě vychovávali někdy zhruba 400 tablet za 1 rok , až do svých 15 let.
pak jsem 2 roky zolpidem nebral,od 16 jsem zase bral nebral a a teď už jsem ho asi 2 roky neměl, až do včera kdy jsem si dal půlku a šel hrát nějakou klidnou hru a dobrým příběhem a na 8 hodin jsem se tak odreagoval a mám zase energie a chuť do života,
Proto se tedy ptám pokud bych si někdy během soudní ambulantní léčby ,např:v pondělí po testech vzal 1 tabletu byla by v dalších testech vidět? Pokud vím v močových testech která mají v nemocnici na drogy vidět není jelikož je nebenzodiazepinová, vím že je to blbá otázka ptát se jestli můžu zneužívat zolpidem v době nařízené soudní ambulance ale jde mi o život kdyby to tam bylo vidět mě a mojí rodinu by to zničilo...
Předem vám děkuji za pomoc hlavně kvůli anonymně s pozdravem Dan

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Dane,
díky za důvěru a otevřenost, se kterou svou situaci popisujete.
Píšete, že víte, že "je to blbá otázka ptát se jestli můžu zneužívat zolpidem v době nařízené soudní ambulance", a tak předpokládám, že si velmi dobře uvědomujete jak konfliktní vlastně celá tahle otázka je. Že se v testu neukázal, nic neznamená. Je to lék benzodiazepinového typu. I kdyby se neukázal jednou, nevím, jestli máte jistotu, že se neukáže nikdy. A i kdyby, je to prostě riziko - co když se test změní, co když přijde náhodný test, co když se něco semele u čeho vám udělají jiné testy nebo to nějak jinak vyjde najevo?
Mluvíte o sobě jako alkoholikovi, který už dva roky abstinuje. A za to máte můj velký obdiv! To není jen tak! Na stranu druhou - až příliš snadno se může stát, že se závislost přimkne k něčemu novému, co jí předhodíte - může jít o jinou látku (třeba zolpiden), nebo činnost (ať jde o hazard nebo běhání) nebo i vztah. Pokud neřešíte důvody svojí závislosti, snadno by se mohlo stát, že se vám i užívání zolpidenu vymkne z rukou. Pokud byste ho přeci pod kontrolou měl, odložil byste užívání až na dobu po léčbě a užíval byste ho jen na to, na co je určený a jen tak dlouho, na jak dlouho vám to doporučí lékař. Do budoucnosti nikdo nevidíme. To, že jste dokázal užívání zolpidenu mít pod kontrolou dřív, v tuhle chvíli nic moc negarantuje. Tvářit se, že je jeho užívání v tuhle chvíli v pořádku, by byla hloupost. Je pochopitelné, to ano, ale pořád je to velké riziko!
Zolpiden je lék určený ke krátkodobé léčbě nespavosti nebo potíží s usínáním, má ho předepisovat lékař a dohlížet nad jeho užíváním, léčba by neměla trvat víc než pár týdnů.
A tady končím "mravokárnou část". Podstatná mi totiž přijde ta další:
Ve vašem dotazu čtu, že je pro vás rodina důležitá, že je pro vás situace s léčbou velmi stresová a náročná, že se snažíte a už dva roky nepijete. Čtu, že po jednorázovém užití zolpidenu se vám ulevilo a to je to, co vás oslovilo a máte pocit, že byste teď potřeboval. V dotaze jste zmínil, že se zolpidnem koketujete už řadu let, zmínil jste výchovu u prarodičů a tak si domýšlím komplikované dětství. Umím si představit, že záznam v rejstříku je něco, co vám může dost komplikovat práci i jiné věci. A teď vás čeká ambulantní léčba nařízená soudem - stavíte se tedy ke svojí minulosti čelem, snažíte se s tím vším, co máte za sebou, poprat a nevzdávat to. A vnímám i to, že to může být někdy hodně náročné.
Jak se vlastně v tom všem máte? Jak vám je? Máte podporu, pomoc? Co rodina, kamarádi? Co práce? Podporují vás, nebo se pohybujete v rizikovém prostředí?
Napadlo vás někdy v minulosti zajít k psychologovi nebo do poradny? Nechtěl byste mít někoho, s kým byste mohl o všem, co máte za sebou, mluvit? Otevřeně, v bezpečí a bez soudů? Pomáhá vám povídat si o tom, jak vám je a co se děje? Máte někoho, komu se můžete svěřit skutečně se vším? Co zajít k psychiatrovi a mluvit s ním o tom, jak vám je, že vám jednorázově udělal dobře zolpiden, ale nechcete nic riskovat a potřebujete tedy pomoc, protože je toho na vás někdy moc?
Zolpiden vnímám jako riziko, které odkládá nebo překrývá ten primární problém, který vás trápí - je to nespapovat, stres, chuťě na alkohol, co se děje, co to vlastně potřebujete? Proč řešit zolpiden a hledat jak jeho užívání schovat, když to, co vás trápí, je někde jinde ... Já bych vás ráda podpořila v tom, abyste si řekl o pomoc a zašel do poradny, AT ambulance, nebo aspoň k praktikovi - vždyť i vám musí být jasné, že není jen tak, aby dítě ve 12 letech začalo zneužívat zolpiden, není jen tak, že ve 22 letech má člověk diagnózu alkoholika, záznam v rejstříku a teď nastupuje do ambulantní léčby a sahá znovu po zolpidenu byť ví, že je to riziko. Tak co se zajít někam poradit? Nemusí jít hned o něco extra závazného, ale co prostě tenhle moment využít a podívat se na to, co se to vlastně děje? Dávalo by vám to smysl? Troufl byste si? A pokud ano, věděl byste kam?
Kdyby vás nějaká část mojí odpovědi oslovila, budu ráda, když napíšte.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.