Stimulace
Lubomír
Přiznám se - tu a tam používám kokain, aby jsem mohl celou noc velmi produktivně duševně pracovat. Ta pracovní výkonnost a činorodost je skutečně výborná. Na druhou stranu, mám samozřejmě velký respekt před euforickým a bažení vyvolávajícím efektem kokainu a před vysokou psychickou návykovostí. Na další stranu, nárazová produktivita, když je to zrovna nutné, je významné plus. Čím, pokud možno legálním a ne tak návykovým, samozřejmě s podobným účinkem, lze tuto látku nahradit? A jde to vůbec?

Odpověděl: Nikol Spůrová
Lubomíre, zdravím Vás,
děkujeme z Váš dotaz. Při léčbě závislosti na stimulanciích se někdy používá látka nazvaná methylfenidát. Patří mezi tzv. centrální stimulancia, která jsou primárně předepisována pacientům s diagnózou ADHD. Použití methylfenidátu pro léčbu závislosti na pervitinu není v tuto chvíli standardním léčebným postupem v ČR.
Použití methylfenidátu u klientů závislých na pervitinu či kokainu má určitá specifika. Například se předpokládá, že budou v léčbě lépe prosperovat ti uživatelé, kteří užívají stimulancia pravidelně či denně a v nižších dávkách než nárazoví uživatelé. Také existují důvodné argumenty pro to, že v léčbě více prosperují klienti, kterým bylo nebo může být diagnostikováno ADHD.
Krom léčby methylfenidátem je důležité, aby plán léčby obsahoval i jiné psychosociální složky jako je poradenství, terapie a celkové řešení změny životního stylu.
Tuto léčbu vždy indikuje psychiatr nebo lékař s atestací v oboru návykových nemocí. Lék se vyskytuje ve dvou podobách pod názvem Concerta (s řízeným uvolňováním) nebo pod názvem Ritalin (bez řízeného uvolňování).
Pokud o tomto uvažujete, bylo by vhodné kontaktovat specializované pracoviště, kde s Vámi odborníci proberou možnosti, přínosy, rizika a další souvislosti. Může se ozvat například do některé z adiktologických ambulancí.
Kontakty můžete najít na Mapě pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré!
S pozdravem,
Nikol Spůrová