Abstinencia
Kix
Dobrý deň. Potrebovala by som poradiť ohľadom mojich myšlienok za poslednú dobu. Bola som asi 5rokov závislána na pervitine. Začiatkom piateho roku som sa rozhodla prestať ale asi 3x som to porušila.
Teraz som už skoro rok čistá. Tiež som 3 roky s priateľom ktorý tiež užíval. Pred mesiacom ho zavreli. On fetoval až do kedy nenastúpil. Teraz som zostala zmätená. Ten posledný rok-dva boli pre mňa strašne. Aj preto že som žila s niekým kto aktívne užíval a ja som prestala aj preto, že som sa rozhodla sama prestať čiže som nebola na žiadnom liečení nikdy som nebola na žiadnom sedení ani nic podobne takže neviem veľa krát čo mám robiť. Poslednú dobu sa nenavidim a hanbím sa za veľa veci čo sa stalo. Tiež neviem čo mám robiť či mám na priateľa čakať (je odsúdený na 3 roky) alebo sa mám posunúť ďalej. A keby sa s ním aj teraz rozidem bojím sa nového vzťahu. Či keď si nájdem niekoho normálneho budem mu môcť o tom povedať a bude ma mať aj tak rad. Kradla som, klamala som a raz som predala cez pokec svoje nahé fotky na 10e… neviem či chcem aby hlavne o tom poslednom niekto vedel. Stalo sa mi v živote počas užívania aj pred ním niekoľko pre mňa traumatickych udalosti. Teraz aj keď viem že som sa posunula v živote tak sa z toho netesim, napríklad že si viem šetriť, prihlásila som sa na vysokú atd. Ale to sú veci ktoré ktoré normálny ľudia bežne zvládajú. Nie som na nic hrdá. Nemám skoro žiadnych kamarátov ani koníčky. Neviem kde mám začať. Od 15 som začala postupne brat všetko čo sa mi naskytlo nikdy som nemala normálne záľuby teraz mám 26 a neviem kde mám začať. Ospravedlňujem sa ak je to zmätene. Ďakujem za akúkoľvek radu

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den KIx,
děkujeme za sdílení a důvěru s jakou se na naší poradnu obracíte. Myslím, že je skvělé, že se Vám daří skoro rok abstinovat a chcete jít studovat.  To nejsou maličké věci a chtějí naopak odhodlání. Nesrovnávejte se s ostatními, každý to má jinak nastavené. To, co prožíváte je v pořádku, i když to nemusí být vždy příjemné. V určitém stádiu abstinence člověka dohánějí vzpomínky, věci z minulosti a také nejistota, jak pokračovat dále. Někdy se již do minulosti nedá vracet a budoucnost je nejistá. Zbývá tedy postupovat pomalu v současném životě, žít aktuálním děním, hledat pro sebe zdroj motivace. Určitě je dobré mít v okolí někoho, kdo pro Vás bude podporou- rodina, kamarádi, ale i odborník. Doporučila bych Vám najít si odbornou psychologickou, adiktologickou pomoc. Terapie by Vám mohla pomoci zpracovat traumatické zážitky, ale sdílet i každodenní starosti a plány, zpevnit některá rozhodnutí apod. Můžete využívat ambulantní formu pomoci, která může být intenzivnějšího charakteru ( něco na způsob denní stacionární léčby), ale i docházka jednou týdně-14 dní. Terapie může být skupinová nebo individuální, případně kombinace obou forem. Někdy klienti kombinují docházení do ambulantní adiktologické, psychoterapeutické péče spolu s podpůrnou organizací Anonymními narkomany. Odkaz na více informací https://www.anonymninarkomani.cz/
Myslím, že sama tušíte, jak byste se měla zachovat ve vztahu s partnerem uživatelem (kdy je otázkou, jak moc on sám je motivovaný ke změně), ale možná potřebujete čas to zrealizovat. Ten nyní, díky uvěznění partnera, máte a nemusíte se rozhodnout hned. Jen bych byla opatrná v neřešení. Zkuste si ujasnit pro sebe, co od vztahu a partnera očekáváte, zda můžete mít podobné hodnoty např. abstinence.
Vše je na Vašem rozhodnutí a odhodlání, jak do toho sama za sebe půjdete. Pokud byste potřebovala odkazy na odbornou pomoc v místě bydliště, napište okres a pokusíme Vám dát nějaké tipy. Ozvěte se i v případě, že se budete chtít podělit o svou situaci nebo pokud budete potřebovat další informace.
Držím Vám palce.
HS