Prosím o radu
Kikina
Dobrý den, nedávno se mi stal jeden příšerný zážitek, se kterým si lámu hlavu. Nejsem pravidelný uživatel pervitinu, ale nedávno při jedné příležitost jsem si po roce dala. Měla jsem pouze nosem a i jsem trochu kouřila. Po asi jednom dni a pár hodinách jsem se začala cítit zle. Nemohla jsem se nadechnout, brněly mi ruce, nohy a celý obličej. Zkoušela jsem otevřít okna, ochladit se všemožně, ale nic nepomohlo. Nakonec jsem přestala citit nohy a ruce a zůstala v křeči. V tu chvíli jsem přestala vnímat a vzbudili mě až záchranáři. V sanitce udelali EKG, napichli mi kanilu a cosi do ní píchli, s tím že se mi bude lépe dýchat. V čekárně na pohotovosti se mi udělalo lépe, takže jsem nakonec odešla. Necítila jsem se dobře z pohledu ostatních lidí. V taxíku mi bylo šíleně zle, vadila mi i pomalejší jízda a pořád mi brněla hlava. Nakonec jsem nějakým způsobem cestu zvládla, ale zle z jízd mi bylo i další 2 dny. Prosím vás o radu, nevíte co se mohlo stát? Nikdy dřív jsem tohle nezažila a upřímně už nikdy více. Omlouvám se za sloh, ale nemůžu dostat z hlavy otázku proč. Mockrát děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
na dálku nelze úplně přesně odhadnout a také bez vyšetření lékaře, co se s Vámi skutečně děje. Zda jde nějaký somatický problém nebo zda zaútočila psychika.
Stavy, které jste popsala, nejsou zase až tak neobvyklé. Pervitin působí anxiogenně, to znamená, že může navodit úzkost a strach bez toho, aby k tomu měla dotyčná konzumující osoba dispozice. Často slýcháváme od klientů podobné popisování prožívání ,,dojezdů", nebo i období po delším vysazení. Mnohdy jsou tyto stavy opravdu tak silné, že daná osoba skončí v péči lékaře, protože má pocit, že nemůže dýchat, silně vnímá své srdce (tep, rytmus). Někdy se tímto vlivem silné úzkosti dostanou až do tetanické křeče, která se moc nedá ovládnout vůlí i přesto, že si dotyčná osoba uvědomuje, že je tento stav přivolán úzkostí nebo jinou nepohodou.
Pokud má konzumují osoba, úzkostné stavy ještě před tím, než začne pervitin užívat, je tam pravděpodobnost nástupu o to větší. Dalšími konzumacemi tyto stavy poté sílí na intenzitě. Stavy prožívají tak silně, že se bojí o svůj život. Většinou je tyto obavy dovedou díky nepříjemnému prožívání a silné obavě o život k abstinenci.
Pokud by ve Vašem případě šlo o tento problém, bylo by fajn se drogám raději vyhnout. S délkou abstinence by se postupně mělo vše srovnat. Ale je třeba abstinenci udržet. Při dalších konzumacích se tyto stavy většinou ihned vrací zpět.
Doplňte vitamíny, minerály (především hořčík, vápník, zinek), vyváženě a pravidelně se stravujte, dodržujte pitný režim (nealko), můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně.
Mějte se zatím hezky, držím palce! V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
Za Drogovou poradnu, Markéta Kordová