Kouření marihuany
starpa
Dobrý den, prosím o radu...
syn 16 let si několikrát zakoupil v automatu CBD, domácí test vyšel pozitivní na THC. Jak se zachovat, když i doma v noci občas kouří s vysvětlením, že se mu lépe usíná, a že to není nic špatného. Slíbil, že už to nebude užívat, ale situace se opakovala. Chování i výsledky ve škole se za posledních půl roku velmi zhoršily. Opatření, která jsme zavedli jsou omezený přístup k penězům a pravidelné testování. Máme vyčkat nebo vyhledat osobně pomoc v našem městě, či se spojit s pediatrem? Lze toto vyřešit i bez odborné pomoci?
Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji vám za dotaz i za důvěru.
Nastavení pravidel je jistě zcela na místě. Podle toho, jak situaci popisujete, ale zatím nemá kýžený dopad. I proto bych doporučila vyhledat odbornou pomoc tak, abyste dostali zpětnou vazbu od někoho nestranného, komu budete moci popsat situaci ve více souvislostech a podrobněji. Klidně můžete do poradny zajít v tuhle chvíli sami, bez syna. A teprve později ho přizvat.
Zdá se, že situace se nějakou dobu vyvíjí, opakuje. Synovy výsledky ve škole se zhoršily během posledního půl roku, to znamená, že se něco děje ještě o něco déle. Zkuste si dodat odvahu a nenechat nic náhodě. Mluvte se synem o tom, čeho si všímáte (co vidíte, slyšíte). Řekněte mu, jak se cítíte, že o něj máte obavy.
Sice se může stát, že se situace sama srovná, synovi je 16 let a každý v tomhle věku prochází bouřlivějším obdobím a nějaké výkyvy k tomu patří, ale na stranu druhou ... užívat v 16 letech CBD se zdůvodněním, že pak lépe usínám, je jistě alarmující. Uričtě by stálo za to zjistit, co se děje, že se synovi špatně usíná.
V každém větším městě najdete kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci, kde vás odkáží na poradnu pro rodiny, nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty. Pokud by vám byla dobře dostupná Praha, můžete se zkusit obrátit i na naši Poradnu pro rodiče.
S přáním hodně sil a trpělivosti, a pokud možno hezkého a klidného léta,
Gabriela Minařík.