Rozšířené zorničky
Kač
Dobrý den. Ráda bych věděla,zda je možné užívat pervitin a jemu podobné drogy bez toho, aby se uživateli rozšířili zorničky? Jde o to, že můj přítel, s nímž mám nyní rodinu, je bývalý uživatel pervitinu..ještě před mým těhotenstvím s drogami skončil. Skončil sám a ochotně. Žádná léčba nebyla třeba, zdál se mi být odhodlaný to zvládnout..a dlouhou dobu to nejspíše i tak opravdu bylo. Poslední dobou ovšem pozoruji změny v jeho chování, které se nápadně podobají stavu po požití pervitinu..( vrací se z práce podivně aktivní, i když byl jindy normálně přiměřeně unavený. Vyjíždí po mě nervózně kvůli věcem, které by jsme jindy mohli vyřešit v klidu atd.) Zeptala jsem se ho, jestli náhodou něco nebere..že se mi jeho chování nelíbí a nepřipadá mi normální.. nejdříve po mě hnusně vyjel a byl sprostý... druhý den když se uklidnil, mi řekl že ne.. a jako důkaz mi uvedl, že přece nemá rozšířené zorničky...a to je pravda.. řekla bych že nemá..ale jeho chování je takové, jako kdyby drogy užíval..chtěla bych vědět, je li to možné? Nechci mu křivdit..ale na druhou stranu, už v tom jednou lital..děkuji za odpověď. K.

Odpověděl: Amrit Sen
Kač, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši náročnou situaci, dobře, že píšete a nenecháváte si ji pro sebe.
Jestli se Váš přítel vrátil k užívání drog nedokážu takto na dálku já, ani nikdo jiný spolehlivě posoudit. Nepíšete, jak dlouho, ani jak intenzivně drogy užíval, ani jestli byl, je závislý, či ne. Bez odborné pomoci, nebo podpory svépomocného společenství by to nebylo nic divného, ani neobvyklého, spíš naopak.
U člověka, který užívá pervitin delší dobu souvisle, se mydriáza - rozšíření zorniček, nemusí vůbec projevovat, ta se může dostavit až poté, co si dá pauzu, dorovná spánkový a energetický deficit, odpočine si, doplní kolísavou výživu, vitamíny, minerály a vrátí se k běžnému pitnému režimu. Pak bude po užití pervitinu mydriáza zjevná. Pokud se opět souvisle "rozjede", projevy mydriázy často opět vymizí.
Podle toho, co píšete není o Vašich pochybách a starostech přítel nakloněn otevřeně mluvit, možné je i to, že je v pořádku. Rozhodně bych ale nepodceňoval ženskou intuici, většinou se neplete.
Doporučuji Vám v trýznivé situaci nezůstávat sama, to znamená, zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné i anonymní konzultace partnerům a blízkým lidí, kteří užívají, nebo užívali návykové látky a domluvit si v některé adiktologické ambulanci, AT poradně, nebo kontaktním centru termín osobní schůzky.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situcí Vám zkušení odborníci doporučí konrétní kroky, které můžete pro sebe i přítele podniknout, dozvíte se, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas a jak můžete podpořit motivaci přítele ke změně a kontaktu s odbornou podporou, bude li třeba.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty pro Vás, případně i pro přítele obratem pošleme.
Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je a jak se situace vyvíjí, jestli Vám naše odpověď byla užitečná.
Přeji hodně štěstí, držím palce!
Amrit Sen