Partner a já na pervitinu
Pár
Mám takový problém,s partnerem užíváme drogy asi půl roku víkendově a do nosu, ze začátku hlavně kvůli sexu,tento víkend ale bylo něco jinak, já měla nezvladatelné výkyvy nálad,a pro to než abych se pohádala tak jsem odešla,po té ale nastalo peklo,pořád do mě hustil jak se chovám,nepustil mě ke slovu,a když už konečně ano,tak mi do toho neustále vstupoval,na to jsem opět odešla,asi bych udělal něco hrozného,ten vztek že nemůžu dokončit větu mě strašně frustroval,chodila jsem venku asi hodinu,po návratu jsem oznámila že to s ním za těchto okolností nehodlám řešit,a zase si jel svoje,i přes to že dostal odpovědi na své otázky,po asi desáté té samé otázce jsem se odmlčela.Pak ale z ničeho nic změnil,a začal se obracet na svůj zdravotní stav,že je mi to úplně jedno,(škoda že nemůžu psát vulgarismy které používal)že nevím a nezajímá mě jak se cítí,jak mu je,skoro se rozbrečel,zašel do ložnice a po chvíli zase vyletěl že za to že před rokem a půl skolaboval můžu já,doteď mě strašně mrzí že jsem neměla zapnuté nahrávání,protože jsem opět raději odešla...S příchodem teror,zase útoky na mě a tak jsem mu vmetla že tím co řekl že za to můžu já a že mi je jedno s ním končím to už nahrané mám,tolik sprostých titulů jsem ještě od nikoho nedostala,a že jsem si zažila za svých 34 let hodně,ale tohle teda ne. nejhorší na tom je to, že nemám možnost se bránit slovně,pořád si mele svoje,věřím totiž že i tu nahrávku otočí proti mě a stejně mi bude k ničemu.
Dneska tu situaci řešil co jsem pochopila s kamarádem,za mými zády a ještě si četli jaké to má na mě účinky a že vše z toho co tam bylo napsané mám,nejspíš netušili že je slyším,chtěla jsem vyletět,ale rozdýchala jsem prvotní vztek,a raději dělala že nic neslyším,ale připadám si jak idiot, nemám možnost obrany, protože stejně to bude jen moje chyba,a jsem vztahovačná a vsugeroval si bludy... Mám chuť se na partnera okamžitě vykašlat,tohle jsem od něj nečekala,a od víkendu nechci tu sračku doma vidět,a pokud on bude pokračovat tak končím.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
bohužel to, co popisujete, nebývá ve vztazích, do kterých vstoupí jakékoli drogy, nic až tak neobvyklého. Ať už drogu bere jeden, nebo oba. U pervitinu to bývá o to častější, že jde o stimulační drogu, která má vliv na prožívání, na vnímání okolí a vztahů. Nezřídka má za následek různé paranoiy, poruchy vnímání, způsobuje spoustu konfliktů. Přesto se stává, že spolu lidé i přes tak ošklivé vzájemné chování zůstávájí ... přehazují vinu jeden na druhého, na drogu, touží si znovu zopakovat to hezké, co na droze zažili, ale zároveň si opakují i to ošklivé, čím si ubližují, nebo naopak mají urgentní potřebu si věci znovu a znovu vysvělit, oplatit, najít tu "skutečnou" pravdu, nebo být tím, kdo má poslední slovo, nebo tím, kdo má nakonec pravdu a slyšet, že jí druhý uznal.
Z mého pohledu je proto lepší do vztahu drogu nenechat vstoupit. Pokud to má člověk v plánu, je dobré si nastavit jasná pravidla, jak podobné neshody zvládat. Případně počítat s nepříjemnostmi při intoxikaci i dojezdu.
Po tom, co k takové sitauci dojde, je dobré si ji vyjasnit. Oddělit ji od vztahu, nebo se k ní vrátit a vysvětlovat si věci v momentě, kdy jste oba střízlivý, odpočatí, kdy oba chcete věc urovnat. V rozhodovu se respektovat. Dát jeden druhému prostor. Mluvit o tom, jak se cítíte každý sám za sebe. Neosočovat, nevyhrožovat, nedávat ultimáta, která nechcete dodržet. Ideální je mít na takový hovor čistou hlavu, dost sil, klid a pevné nervy... dovolte si rozhovor na tomhle téma naplánovat, ať vás nic neruší, ať máte čas. Pak je možné si vše vyříkat, nebo se domluvit jak dál. Sama uvidíte, jestli má hovor tendenci spíš k hrocení, ubližování, nebo jestli hledáte naopak to hezké a společné, na čem můžete dál stavět. I to by pro vás mohlo být vodítko pro další rozhodování zda ve vztahu pokračovat, nebo si dopřád trochu prostoru a odstup.
Pokud budete vztah chtít ukončit, stačí jen vaše rozhodnutí ... není třeba se s partnerem na ničem domlouvat, shodnout atd. V tu chvíli záleží jen na vás. Na vztah jsou ale potřeba dva, je potřeba se domluvit a shodnout.
Pokud chcete dávat ultimáta, měla byste je pak hlavně vy sama být schopná dodržet. Prohlásit, že už tu sračku doma nechci, je velmi jasná zpráva. Jakmile ji sama nedodržíte (byť to můžete jakkoli zdůvodnit a racionalizovat), říkáte tím, že vaše slovo nemá váhu a není na něj spolehnutí. Jestli jsem to pochopila, žijete společně s přítelem? Jak pak budete dodržování něčeho takového sledovat na jeho straně?
Nejspíš jsem vám v tuhle chvíli přiliš nepomohla. Víc než odpovědi, kladu další otázky. I z toho důvodu mě napadá, že pokud byste s partnerem chtěli situaci urovnat a dohromady se vám to nedařilo, je možné se objednat do poradny, kde by vás nikdo nesoudil, ale naopak by vás vyslechl a dal vám prostor v klidu mluvit o věcech tak, abyste se navzájem slyšeli a mohli najít společné řešení. Pokud byste stála o kontakt na poradnu, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
V tuto chvíli je to ode mne vše.
Přeju hodně sil, trpělivosti. A hlavně na sebe dávejte pozor, pervitin je hodně nebezpečná "hračka".
S pozdravem,
Gabriela Minařík.