Zdravotní nezpůsobilost k řízení motorových vozidel
Olívie
Dobrý den,
v roce 2017 jsem ukončila léčbu se závislostí na alkoholu, 3 měsíce po léčbě proběhl ráz naráz rozchod s přítelem a ztráta zaměstnání a já se opět napila. Šla jsem na přeléčení a od té doby chodím pravidelně na skupiny, beru antabus, před 2,5 lety mi byl zrušen dohled OSPODu. A asi začala chybět pokora, cítila jsem se po letech dobře, práce stabilní, do toho jsem začala studovat dálkově vysokou školu a potkala přítele. Začala jsem vynechávat skupiny i antabus, měla jsem pocit, že jsem konečně chytla šťastnou vlnu….a? Během 2 měsíců jsem přišla o práci, přítele a studium přerušila. Po 3,5 letech jsem se napila a protože jsem neměla práci ani přítele a syn týden u tatínka, doslova jsem celý týden prochlastala. V pondělí se mi měl vrátit syn, tak jsem to utla…ale v pondělí se mi klepaly ruce i nohy, potila jsem se jak blázen, že jsem dostala strach z epileptického záchvatu (nikdy jsem jej neměla, ale z léčebny si ještě pamatuji rizika). Samozřejmě pocit selhání, zklamání, nemusím popisovat, ale buď jsem se musela znovu napít, aby mi bylo lépe nebo se l tomu postavit. Zavolala jsem otci syna, řekla, co se stalo, požádala ho, aby si ho nechal o týden déle, zavolala si sanitku a jela do Bohnic na detox. Nadýchala jsem nulu, syna jsem neměla, nástup dobrovolný, nic jsem nespáchala a to ani teď ani v minulosti. Nasadili mi hodně silné dávky diazepamu, nebylo mi příjemné říct, co jsem všechno vypila, počítala jsem až láhve doma, nepamatovala jsem si. Vzali mi moč a druhý den na jiné oddělení, že tam mám amfetaminy. Nikdy jsem tohle nezkoušela, oponovat jsem úplně nemohla, mám totiž okno….připadala jsem si jak znásilněná. Protože prostě nevím. Cítila jsem se zahanbeně, říkala jsem, že tam sama přijedu, dám ten šílený list vypitého alkoholu a neřeknu tohle? Každopádně jsem si vynutila nové testy po 2 dnech a moč čistá, i když mi říkali, že to je min na 2 týdny. Strávila jsem v Bohunicích 5 dnů, pak jsem šla na individual, na skupinu, zpět na antabus a v na léto hledám opět přeléčení relapsu. Cítím, že ambulantně je teď na mě málo.
A teď dotaz: dnes mi do datové schránky přišlo oznámení, že doktorka z Bohnic žádá odebrání mého řidičského průkazu z důvodu změny ve zdravotní způsobilosti. Mám 20 dnů se seznámit se spisem a pak navštívit svého praktika, který určí, zda mi řidičský průkaz odebrat či nikoliv. Nevím, jestli si mám vzít právníka nebo co jí k tomu vedlo, chodím několik let k psychoterapeutce i psychiatrovi, znají mě přes 10 let a doktorka, kterou jsem viděla jen 2krát na vizitě má důvod napsat tohle??? Snad protože jsem řekla, že nechci léčbu v Bohnicích, ale u Apolináře? Vlastně je jedno, co ji k tomu vedlo a k její diagnóze….spíš mě zajímá, co mám dělat? Skupinu máme až za 2 týdny a hledám tady nějakou radu, vysvětlení….
Děkuji moc.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Olívie,
předně vám moc děkuju za otevřenost a upřímnost, se kterou popisujete svou situaci. A děkuji i za dotaz.
Ve zkratce a rovnou k věci: Ze strany paní doktorky v Bohnicích nejde o nic osobního, jde o standartní postup. Níže vám posílám odkaz, který téma povinnosti oznamovat nezpůsobilost k řízení ze strany lékaře řeší celkem podrobně. V tuhle chvíli je to tak, jak píšete ... máte 20 dní si spis prostudovat, vyjádřit se, následně o případném odebrání rozhoduje praktický lékař. Pokud mohu doporučit, obraťte se ve věci na naši spřátelenou Právní poradnu. V poslední době počet podobných dotazů opravdu hodně roste. Mluvte s nimi narovinu, jako zde v poradně, ať víte, jaké máte opravdu možnosti.
Zde slibovaný odkaz a kontakt:
Povinnost oznamovat nezpůsobilost - zde
trochu okrajově Řízení pod vlivem - zde
kontakt na Právní poradnu A.N.O. - zde
Hlavní je vaše zdraví, vaše psychická pohoda ... ostatní věci se dají vyřešit, řidičák se dá získat zpátky ... takže přeju klid a chladnou hlavu při řešení řidičáku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.