E a P -- to je jedno?
Linda
Zaujala mne jedna zdejsi odpoved, ktera byla ve smyslu, ze MDMA a pervitin vyjdou tak nejak nastejno. Porad tomu nechci uverit; mela jsem za to, ze do roku 92 kdy byla MDMA zakazana, ji davali terapeuti lidem ve stovkach sezeni ap., zatimco klasicky metamfetamin si fakt nezaslouzi nic jineho nez heslo "vyser se na piko". Ale nejsem zadna chemicka, takze samozrejme nevim, zda je skutecne jedno, zda si clovek koupi piluli nebo psanicko. Chtela bych se zeptat, zda existuje nejake srovnani, ze v drogovych lecebnach je X lidi, kteri se leci ze zavislosti na pervitinu a Y, kteri maji problem s E. Jsou dostupne takove statistiky? Teoreticke clanky o neurotoxicitach jsou zajimave, ale chtela bych srovnani "po ovoci ktere to prinasi". Dekuji moc.

Odpověděl: Martin Hulík
Pro upřesnění: problémy s pervitinem a extází mohou být podobné, chemicky se jedná o podobné látky. Ale je to složitější: mnoho lidí se léčí se závislostí na pervitinu (klienty léčebných zařízení jsou hlavně pervitinisté a heroinisté). V našem stacionáři se, pokud vím, neléčil nikdo s extází jako primární drogou. Srovnávat, co by vám způsobilo větší potíže (P nebo E) se moc nedá (i když bych hlasoval pro pervitin). Záleží na stylu braní, věku uživatele, fyzickém zdraví a spoustě dalších věcí. V typické drogové kariéře taky bývá E zpravidle před P.
Jinými slovy: část uživatelů extáze bude na ní závislá, část přejde na pervitin a bude mít potíže - extáze vás může zavést do podobného průšvihu jako pervitin, ale než se tak stane, skončíte spíš jako injekční uživatelka pervitinu.
Jestli jste chtěla potvrzení, že E je o.k., zatímco P je zlo, tak nemůžu sloužit.
Další informace najdete tady.
Omlouvám se za trochu složitou odpověď, je to fakt komplikované téma.