Extaze, opakované užití a její následky a hlavně - doporučit ji či ne?
Tukan
Poprvé jsem zkusil extazi na základě nabídky (inteligentních) přátel, kteří mi také doporučili zdroje informací. Po seznámení se s účinky a dojmy lidí, kt. "E" již brali jsem tedy poprve éčko okusil. První zážitek s extazi považuji za docela významný bod ve svém životě (je mi 26, jsem VŠ, podnikatel). Přes krátkodobý melancholický stav den poté jsem nabyl pocitu, že se dokáži lépe uvolnit, více vnímat svět (přírodu) a ostatní lidi - samozřejmě bez drogy. Bylo to jako najít (dříve) skrytou branku do zahrady relaxace a dobré nálady. Doporučil jsem jednou na party "E" svému dobrému příteli, kt. byl také ve frustrujícím prostředí práce a stresu a svěřil se mi se stejnými dojmy. Vzhledem k až idejově psaným článkům v tisku jsou naše zkušenosti naprostým opakem popisovaných depresí a závislosti. Přesto si nejsem jist, zda mám doporučit éčko dalším lidem a zda naše pocity nejsou pouze navozeny našim očekáváním.

Odpověděl: Martin Konečný
Vážený Tukane, účinky drogy zvané extáze se kdysi užívali k terapeutickým účelům - hlavně ve Švýcarsku (viz. kniha Extáze a techno-scéna). To co jste prožil, je obvykle popisováno od spousty dalších lidí. Musím vás ale upozornit, že vám je 26 let a jste pravděpodobně inteligentní a zajištěný muž s životní perspektivou. Droga extáze může někdy odblokovat jisté "bloky" které v sobě máme - ve vašem případě "branku do zahrady....". Nikdy ale nemůžete vědět, co se ukrývá v lidech, kterým by ste případně "E" doporučil, nebo jak oni vidí svůj život a jak může do jejich života tato zkušenost zasáhnout. Taky ne u každého přetrvává otevření se vůči světu i po odeznění účinku drogy a může se ke droze uchylovat častěji, a tím se na ní stát závislý. Taky nikdy nepoznáte, co tableta nebo kapsle s "E" ukrývá za látku - v poslední době je podle jistých zdrojů na trhu spousta náhražek a tak se dá u vás hovořit o "štěstí", že jste užil možná pravé MDMA. Taky tím, že někomu drogu doporučíte, se stáváte spoluzodpovědný za to, co se pak s tím člověkem bude dít - to je ale otázke spíše vaší morálky než zákonů (i když by se to dalo zařadit pod kolonku šíření toxikománie - tak pozor...).