Co dělat?
Daja
Dobrý den.
Mám takový problém, můj švagr bere pervitin a samozřejmě když si nedá nebo když to přežene je obrovský problém občas brečí, občas nadává nekdy je zase dost agresivní a má tendenci rozbíjet věci kolem sebe taky má sebevražedné sklony. Občas to působí jako těžká deprese ale nejsme si jistý, jelikož bydlí stále s rodiči je to strašné tchýně se hrozně trápí a neví jak mu pomoc vlastně nikdo z nás on si uvědomuje, že je nemocný a že má velký problém se závislostí i psychikou ale nemá se k tomu s tím něco dělat. Nechodí do práce a rodiče za nej musí platit dluhy protože se bojí aby jim nevzali barák je neco co můžeme udelat? Jde zařídit nějaká léčebna bez jeho souhlasu i kdyz je plnolety? Da se vubec něco delat kdyz on nechce? Co kdyz si jednou vážně ublíží. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den, Dájo,
léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Pokud je pro rodinné příslušníky dostupná Praha, mohou se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče. Spolupracovat lze i přes to, že osoba, o které píšete, zatím pomoc odmítá. Informace a kontakt viz odkaz níže.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
V případě, že rodina žije někde jinde, napište, jaká města má v dobrém dosahu, pošlu Vám kontakt na pomoc v jejich lokalitě.
S pozdravem, MK