Sertralin
Kristýna
Dobrý den,
léčím se s depresemi u psychiatra a jsem na jakýmsi "pozorování" ohledně psychotických symptomů. Do teď jsem brala Eliceu a měla jsem nějaký antipsychotika pro případ, že by to "na mě přišlo" a neurol. Než jsem se začala léčit měla jsem trochu problém s pitím, kvůli kterýmu jsem chodila na terapie. Nebyla jsem vyloženě alkoholik, ale tak nějak jsem balancovala na hraně. Neměla jsem problém i dlouhodobě nepít, ale v nějakým depresivním stavu byl pro mě dost problém po lahvi nesáhnout a nepít denně. Když jsem začala brát tu eliceu tak mě to vlastně všechno přešlo, ale bylo tam dost vedlejších účinků, takže mi doktorka napsala Asentru. Když jsem si přečetla příbalák, dost mě to vyděsilo. Mimo nějakých zmíněných problémů mám ještě ADHD, obrovský problém s rychlou tvorbou závislostí na všem možným a nepozorností. Mám hrůzu z toho to brát. Jednak se bojím, že velmi rychle se u mě utvoří závislost na lécích. Mám strach i, že si třeba na silvestra dám pár skleniček, abych si minimálně před ostatníma nepřipadala blbě a nemusela vysvětlovat proč nepiju nebo prostě proto, že si to pod vlivem situace nebudu umět odpustit a že to u mě spustí lavinu. Mám strach i z vedlejších účinků na psychotický tendence. Hrozně mě to semlelo, jeden z důvodů, proč jsem vůbec kývla na medikaci, se kterou jsem měla problém obecně, byl ten, že jsem doufala, že se mý šílený problémy dají nějak dohromady a teď bych měla brát něco, co u mě může vyvolat závislost, což je jedna z věcí, kterým mi zabíraj dost sil, abych je udržela pod kontrolou. Zvažuju, že to buď vůbec nezačnu brát nebo, že to brát začnu a při první příležitosti doktorku přemluvím ke změně, ale mám z toho strach. Navíc mě dost tlačí hromada pracovních a studijních povinností a já nejsem schopná se na to vůbec soustředit.

Odpověděl: Kamil Kalina
Kristýno, dobrý den,
je toho hodně, co píšete.
Asentra (s účinnou látkou sertralin) není zas až tak riziková, jak to vypadá z příbalového letáku, ostatně příbalový leták u Elicei (s účinnou látkou escitalopram) taky obsahuje jisté odstrašující informace.  Obecně antidepresiva této skupiny SSRI (selective serotonin reuptake inhibitors = selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu) žádnou závislost nezpůsobují. Ale aby účinkovaly, potřebují udělat určitou hladinu v krvi a držet ji delší čas. Není pak radno vynechat nebo náhle snížit či vysadit, zejména při vyšších dávkách to může udělat binec na těch serotoninových drahách a receptorech v mozku, může se vrátit deprese a/nebo sebevražedné sklony. V příbalovém letáku to hloupě označují za abstinenční příznaky, což v lidech budí dojem, že se jedná o lék vyvolávající závislost (tím ovšem je Neurol, který jste taky užívala nebo užíváte). Jestli ale jste na „jakémsi pozorování ohledně psychotických symptomů", tak chápu, že Vás příbalový leták vyděsil. Potenciál provokovat skrytou psychotickou poruchu nebo ji zhoršit sertralin opravdu mít může, ale je to velmi vzácné a já sám jsem se s tím ve své letité psychiatrické praxi ještě nesetkal.
Škoda, že jste se s Eliceou nespřátelila, escitalopram je výtečný lék, z té skupiny SSRI s ním mám nejlepší zkušenosti.
Chtěl bych Vás povzbudit, abyste neváhala o svých obavách mluvit se svou psychiatrou. Vztah pacienta a lékaře je o komunikaci, o komunikaci, a ještě jednou o komunikaci.  Jinak to nemá cenu. Jestli s Vámi Vaše paní doktorka nebude chtít mluvit, radši si najděte jiného lékaře.
A nepodceňujte ADHD, tato porucha se dá také účinně léčit.   Rozhodně bych Vám přál, abyste se na Silvestra „nerozjela" s pitím.  Asi máte zkušenosti, že „z malé jiskry velký požár bývá", tak si radši připadejte blbě a pijte kofolu. Bez rumu.
Doc. MUDr. PhDr. Kamil Kalina, Csc.