jak jí pomoct?
ramond
Zdravim a mam takovou starost. Jde o jednu moji hodně blízkou osobu. Jde o to,že tuhle holčinu znám už 17 let. Trávili jsme spolu hodně času ještě v době kdy utíkala před pasťákama a schovávala se po kamarádech. Často jsem chodil k jednomu týpkoj,u kterýho bydlela nějakou dobu. Ale neměli spolu vztah. Chodil jsem tam pak často i kvůli ní. Byla s ní hrozná sranda. Takovej vejkrut mladej. Potom když už ji benga a sociálka nenaháněly,tak pořád si jela ten svůj život po přátelých. I u mě bydlela cca 8 měsíců. Nebo bydlela... No spíš jsme se spolu furt tahali někde po klubech a doma jsme byli tak 3 dny v týdnu a potom i když se ode me odstehovala vídali jsme se docela často a hodněkrát jsme si spolu dali a pak někde pr*ali. Vždycky to bylo "Heeej Rejmy! Pst pocem!" a uz me nekam tahala na čáru nebo kdyz jsem ji potkal nekde v parku tak mi vzdycky hned "cus, napise na,a dej si práska,nechceš cígo?" prostě hrozně v pohodě holka. Teďka jí je 22 a mě 36. Vždycky jsme spolu měli takovej nějakej zvláštní vztah. Pred rokem a pul jakoby se po ní slehla zem. Nebyla na fb,nepotkaval jsem ji,nic prostě. Nikdo nic nevěděl. A před týdnem se mi ozvala na mess,že esi nechci přijet a někam vyrazit,že prej Olomouc. Napsal jsem ji že fajn,a že rád přijedu. Když jsem ji viděl na nádru,myslel jsem,že mě trefí. No fakt. Vždycky měla takovej vyšinutej zjev,ale tohle jsem nečekal. Dyt z ni byla jen kost a kuze. A ona ma uz tak hodne velky oci a ted jak byla vychrtla,tak to vypadalo jakoby lezly z důlků. O tě vyrážce všude nemluvim. Přivítala mne obětím a pusou po který jsem měl na jazyku pachuť levnýho vína a ředidla este asi dve hodiny. Hnedka me tahala a vyptavala se na vsechno mozny. Povidali jsme si tak nejak co se nam stalo za tu dobu,co je novyho a i to proč tak najednou zmizela a neozývala se. Dotáhla me do takový malý garsonky. Mel jsem docela hlad tak jsem se zeptal esi nemá třeba nejaky jidlo nebo tak. Odpovedi byl pohled do lednice kde vyjma 4 petlahvi vina,nekolik piv a napul snedene tabulky čokolády nic nebylo. "Jidla moc nemam,ale vem si čokošku,a napi se." Vino jsem odmitl,ale pivko jsem si s ni dal a zbytek tabulky jsem zloukal taky. Nadhodil jsem ji,ze jsem si vsiml tohohle vseho a ze me to trochu nebo spis docela dost desi. Nevypadala jakoby ji to moc trapilo,ale odpovedela,ze se ma v pohode. Dohromady jsem tak strávil 4 dny a za tu dobu jsme obesli par jejich oblibenych mist. Nosem mi každou chvíly projížděla čára a po tý 4 denni jizde beze spanku jsem vykejsnul na 10 hodin s tim,ze kdyz jsem se probudil v patek k odpoledni,byla uz zase namol. Byl jsem na dojezdu. Totál na kaši. Ale ona nevypadala nějak přetaženě. Chtěla mě někam vytáhnout ten den zase,ale to uz jsem se omluvil,ze musim zase doma k sobe a trochu se spravit. Ty 4 dny jsem si uzil to jo,ale videl jsem jak je uplne no proste zombie. Dohodli jsme se,že ve středu přijede a tak nějak jsem ji naznačil ať ten den nepije. Chtel bych si s ni dat trochu rec o tom jak nezdrave vypada. Nebudu za zadnou cenu moralizovat o tom at nebere drogy kdyz ja sam smazim. Spíš si o ní dělám strach kvůli tomu pití. Ona vždycky smažila hodně a to byla takova ziva,trdlo proste a tedka nevim no. Kdyz je sjeta byla fajn ale ten posledni den jak se opila... Nechci ji ani rikat at nepije,ale at spis trochu dba na svoje zdravi,protože jsem ji normálně mohl spojítat i ty nejmensi žebra a na jejích zádech se vyjma obratlu rysovaly snad i plotýnky. Je neco co bych ji mohl poradit?

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den Ramonde,
popis vývoje závislosti u vaší kamarádky je velmi přesný. Rozumím vám, že vás bolí dívat se na ni - jak špatně je na tom se svým zdravím a nevíte jak to s ní bude dál. Podle vašeho popisu myslím, že závislost na alkohou u ni převládá nad ostatními návykovými látkami.
Alkohol je také v tomto ohledu nebezpečnější než pervitin. Bohužel se mi nezdá, že by vaše kamarádka chtěla ve svém životě něco měnit. Pokud bude, při takto nízké váze a špatné životosprávě pít dál, můžou se přidat další zdravotní komplikace, žaludeční vředy, jídnové varixy a při vysazení nebezpečné odvykací stavy. Píšete, že jste ji motivoval aby nepila jeden den. Raději ji k tomu nepřemlouvejte, stačí když alkohol jen trochu omezí. V tuto chvíli by mohlo být nárazové vysazení rizikové.
Ptáte se, co byste své kamarádce mohl poradit. Otázka je, jestli ona nyní o nějakou radu stojí. Píšete, že říká že jí to takto vyhovuje. Možná byste s ní mohl jen mluvit o tom, že o ni máte strach. Případně ji přemluvit, že byste ji dovedl k lékaři nebo na nějaké kontaktní centrum pro uživatele návykových látek aby jí někdo udělal zdravotní prohlídku. Výrazné snížení váhy se nedá přisuzovat jen špatné životosprávě, lidé závislí na alkoholu sice často nejí a využívají jen kalorie z alkohou, ale u vaší kamarádky může být příčinou ještě něco dalšího - možná byste jí mohl pomoci právě zde.
přeju hodně štěstí, kdybyste se chtěl ještě na něco zeptat neváhejte se ozvat.
za Drogovou poradnu
Marie Saudková