Caste piti
Liza
Dobry den, ma problem s alkoholem. Je mi 30. Oba moji rodice jsou alkoholici a ja nechci dopadnout stejne. Poslednich 5-6 let piju vic a vic. Predtim jsem mela nekolikaletou zkusenost s pervitinem. S tim jsem sekla sama, proste "uz jsem to nemela za potrebi". V dobe, kdy musim nebo jsem v minulosti musela neco dokazat, dokazu si rict a zatnout zuby. Tento rok jsem statnicovala a nebyl pro me problem nebit zhruba dva tydny pred zkouskou. Byla jsem jak vymenena. Bylo by skvele, myslelo mi to, splaskla jsem. Bohužel od dne, kdy jsem odstatnicovala, opet piju. V pul roce je to jako zavarovany kruh. 1.den se opiju, 2.den je mi zle-slibuji si, ze na to kaslu,3.den je mi skvele, jsem rada, ze jsem nepila predchozi den a napadne me si dat sklenicku a je to. Nezustanu u jedne. V posledni dobe mam take casto okna. I po mensim mnozstvi (cca 5 deci vina). Muj dotaz zni, jsem uz alkoholicka? Co mam delat s tim, abych se drzela dele bez alkoholu. Benefity si uvedomuju. Ale treba jednou za cas si dokazala dat s ptitelem nebo rodinou sklenicku? Rodina nevi o mem problemu. Pritel obcas je svedkem me opilosti, ale nic nerika. Ostatni moralizuju a sama se neuhlidam :( dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lízo,
děkuji vám za důvěru i za dotaz.
Jestli jste nebo nejste alkoholička (by dokázal stanovit psychiatr na základě vyšetření, sama si můžete udělat test např. zde) možná není tolik důležité jako to, že nad pitím alkoholu nemáte kontrolu, uvědomujete si to a samotné je vám to nepříjemné. Proto nejspíš i píšete, nebo se pletu?
V rodinné anamnéze máte alkoholismus, ve své vlastní osobní historii užívání pervitinu. Nepít a neužívat jakékoli drogy, dávat si pozor na to, čemu a jakou měrou se věnujete, je ve vašem případě určitě zcela na místě. Dost pravděpobně máte větší šanci na psychické problémy nebo i rozvoj závislosti než někdo, kdo nic takového v anamnéze nemá.
Nejde o to, že byste se měla za problémy stydět, nebo je tajit. Naopak. Spíš bych ve vaší situaci (ale i v rodině) vyhýbání se drogám i alkoholu vnímala jako rozumné preventivní opatření. Když budete mít celiakii a po pečivu se pozvracíte, bude asi snadnější se vyhýbat lepku. S alkoholem je to složitější v tom, že člověk se při pití v určité fázi cítí dobře, kocovina je něco, s čím se potýká kde kdo, navíc se v ČR pije všude a pořád, alkohol vidíte na každém rohu a v restauraci je nezřídka levnější pivo než nealko. Užívání alkoholu je u nás velmi tolerované, nepít alkohol navíc člověka tak nějak vyřadí ze spousty společenských (s alkoholem spojených) akcí. A chápu, že i to může být důvod, proč se vám do tak striktních opatření nechce.
Nabízím vám ale i jinou možnost. Postavíte-li se ke svým potížím s pitím přímo, a rozhodnete-li se jednoduše nepít, může se vám ve výsledku hodně ulevit. Dokonce můžete na takové zkušenosti stavět třeba i ve své profesi. A je-li to tak, že v tuhle chvíli něco takového sama nedokážete, najděte si pomoc a podporu. Může jít o ambulantní návštěvy psychologa nebo terapeuta, nebo i nějaký intenzivnější podpůrný program. Zajděte se poradit, zjistěte, jaké máte možnosti. To, že máte v rodině historii spojenou s alkoholem asi nebude samo sebou, a bylo naprosto přirozené navštívit i psychiatra, abyste mohla pátrat po důvodech, které vás k užívání pervitinu a nyní i alkoholu vedou. Řešením pak nemusí být nutně hned doživotní medikace, ale třebas právě podpora v podobě psychoterapie.
Zde můžete hledat kontakty na poradny.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.