Nešťastná láska
Vlčice
Dobrý den. Před několika lety jsem poznala (v mých očích) nejúžasnějšího člověka na světě. Už od začátku jsem věděla že to je láska a s mojí povahou a s tím, že ve své podstatě nikoho jiného nemám jsem se na něj upnula natolik že život bez něj pro mě nepřichází v úvahu. Samozřejmě mám rodinu ( mámu, sestru, neteř... Ale nikdy jsme neměli nějak extra blízké vztahy, jsem v podstatě pořád sama). Několik dlouhych let jsem čekala na to, až se rozejde se svou (teď už bývalou) přítelkyní. Sliboval jak budeme spolu, že k sobě patříme vím, že mě i miloval. Občas jsem si dali perník abychom oživili sex. Vše bylo až na stres že je stále se svou bývalou v pohodě. Postupem času jsem začínala vidět co to ale dělá s mou psychikou. To že každý den odcházel za ní domu, víkendy a svátky kdy nebyla v práci bylo pro mě utrpení. Nejhorší čas přišel vždy v období vánoc a moje myšlenky na to jak jsou spolu mě přiváděli k jedinému východisku a tím byla sebevražda. Zvrat přišel, když s ní odjel na poslední dovolenou k rodičům na chalupu na tyden. Zle myšlenky pomohl zahnat pouze pervitin. Po všech těch letech přišla nová naděje, rozešel se s ní a já zase začala vidět život lépe. Jenže to štěstí netrvalo dlouho. Dozvídala jsem se jak moc je nešťastný i když jsem se snažila dělat všechno pro to aby jsme byli šťastný. Říká to lidem aby ho litovali ale to že mi to ublizuje už jaksi nevidí. Přítel byl vyleceny z drogové závislosti a několik let byl čistý. Jenže je to tak 2-3 roky co potkal bývalé kamarády a nevydržel. Nejdřív to bylo jen zřídka. Jednou se sjel a utekl. Nezvedal telefon nevolal nevěděli jsme co s ním je. Všude jsem ho hledala a bylo to hrozně narocne na psychiku. Od té doby jsem ho vzala vždy k sobě na domu abych se o něj mohla alespoň postarat. Měl to kvůli sexu takže jsem to začala brát taky abych vydržela. Teď už se mě ale ani neptá a prostě mi oznámi že přijde. Sám ví, že mě dostal k drogám. Vždy toho lituje ale až potom. Momentálně jsou mezi námi vztahy na bodu mrazu. Jeho rodiče mě nenávidí, protoze mě vždy stavil mezi ně a je. Oni chtěli abych řekla že je i mě a on to nechce. Kdyby ke mě pro něj přijeli nemělo by to řešení. zhroutil a další den by to udělal zas. Zakazují mu kontakt se mnou. A to pro mě je konec. Největší spouštěč. Teď už jsem na tom tak že nevydržím si nedat i když se zrovna nehadame. Cítím závislost na něm a na pervitinu. Život opět ztratil smysl. A přestala jsem vidět budoucnost. Vím že tímhle stylem to zakončí zle ale nejde to přestat. Stačí menší psychický stres a jsem tam zas. Nemám se ani komu svěřit protože mě každý jen odsoudí. Potřebuju aby s tím přestal on pak to dokážu i ja.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Vlčice,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Myslím, že nejvýstižněji vaši situaci charakterituzuje věta, kterou jste sama použila: "Cítím závislost na něm i na pervitinu." A jestli jsem to pochopila dobře, točíte se vlastně už dlouhou dobu jen s mírnými obměnami v začarovaném kruhu, jste vyčerpaná, možná se cítíte v pasti, že které nevidíte východisko, dokonce uvažujete o sebevraždě. To vše k závislosti i spoluzávislosti patří. Máte navíc pocit, že vás lidé v případě, že se svěříte, odsoudí. Situaci asi takto na dálku celou nerozklíčujeme, ani nevyřešíme. Abyste se v situaci lépe zorientovala, nahlédla, co se děje, porozumněla svým emocem, oddělila je právě od oné závislosti, zahlédla celou situaci s odstupem, bylo by efektivnější setkat se osobně s odborníkem, který vás nebude soudit, ale naopak vám nabídne prostor a porozumění, ale zárovemn vám pomůže zahlédnout ten začarovaný kruh a pochopit, co jej drží roztočený a jak by bylo možné ho zpomalit natolik, abyste zvládla vystoupit. Vím, že je to hodně obrazná formulace, ale zdá se mi v tuto chvíli nejpříhodnější. Doufám, že je i tak srozumitelná.
Kdybyste mi napsala, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakt na kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci, kam byste mohla zajít a mluvit o situaci podroněji. Dávala by vám to takto smysl? Ideální je se dopředu zavolat a zkusit se objednat, a to i s ohledem na současnou situaci ohledně nouzového stavu. Služby poradny jsou poskytovány diskrétně a zdarma.
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když napíšete, jestli vás něco z napsaného oslovilo, případně se ozvěte pro kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.